zaterdag 11 februari 2023

Vraag en antwoord over man en vrouw in de Bijbel

1. Waarin verschilt Jezus' gehoorzaamheid aan de Vader van onze gehoorzaamheid aan Hem

Jezus' gehoorzaamheid aan de Vader is uniek en verschilt op diverse manieren van onze gehoorzaamheid aan Hem. 


3 belangrijke verschillen:
  1. Jezus is God: Hij is één met de Vader en de Heilige Geest, en dus is Zijn gehoorzaamheid aan de Vader ook een uitdrukking van Zijn eigen wil. Onze gehoorzaamheid aan Jezus, daarentegen, is een manier om ons te verbinden met God en ons leven te richten op zijn wil eb wordt gewerkt door de Heilige Geest.
  2. Jezus heeft geen zonde: Jezus is volmaakt en heeft nooit tegen de wil van God gehandeld. Onze gehoorzaamheid aan Hem wordt belemmerd door onze zonde en onvolmaaktheid. Wij leren dat te erkennen en te belijden, zodat het geen belemmering vormt in de groei van genade
  3. Jezus bracht het volmaakte offer: Jezus bracht het volmaakte offer voor onze zonden door Zijn dood aan het kruis. Onze gehoorzaamheid aan Hem is daarom ook een uitdrukking van onze dankbaarheid en liefde voor het offer dat Hij voor ons heeft gebracht.

2. Zijn er vergelijkingen te trekken naar de gehoorzaamheid van de vrouw aan de man en de gehoorzaamheid van Jezus (zoals sommige christenen doen)?

Nee, er zijn geen directe vergelijkingen te trekken tussen Jezus' gehoorzaamheid aan de Vader en de gehoorzaamheid van de vrouw aan de man. Het is niet gepast om de relatie tussen Jezus en de Vader als vergelijking te gebruiken voor de verhouding tussen man en vrouw, omdat dit verschillende aspecten en rollen omvat. 

Lees ook: 3 vragen over drie-eenheid, gezag en gehoorzaamheid


In de Bijbel wordt onderlinge onderwerping vooral afgebeeld als een vorm van discipelschap en een aspect van de liefde en dienstbaarheid die christenen aan elkaar moeten tonen, ongeacht gender of status. De Bijbel roept op tot gehoorzaamheid aan God en aan elkaar als leden van het lichaam van Christus, en niet tot gehoorzaamheid gebaseerd op genderverschillen.

In plaats van te verwijzen naar de gehoorzaamheid van de vrouw aan de man, roept de Bijbel op tot gelijkwaardigheid en samenwerking tussen mannen en vrouwen als gelovigen. Mannen en vrouwen zijn beiden geschapen naar het beeld van God en zijn beiden roepende om te werken in het lichaam van Christus en in de wereld om hen heen.

3. Hoe ziet de Bijbel het beeld van het huwelijk tussen man en vrouw dan? 

In de Bijbel wordt het huwelijk vaak gebruikt als een beeld van de relatie tussen Christus en Zijn gemeente. Het huwelijk tussen een man en een vrouw symboliseert de liefdevolle en onderlinge verplichting tussen Christus en al degenen die Hij bevrijdde door Zijn verzoenend werk op de kruis. In Efeziërs 5:21-33 wordt dit uitgelegd als de man die zijn vrouw liefheeft zoals Christus Zijn gemeente liefheeft, en de vrouw die haar man gehoorzaamt in alles, zoals de gemeente gehoorzaam is aan Christus.

Dit betekent echter niet dat het huwelijk ziet op hiërarchie of op een onderdanige rol voor de vrouw. Integendeel, in dit beeld wordt benadrukt dat het huwelijk is gebaseerd op liefde, respect en samenwerking tussen de partners. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig in waardigheid en mogen elkaar dienen en aanvullen in liefde. 


4. Maar wat betekent het dan dat Paulus zegt:

Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere, want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder van het lichaam. Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn. Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven, opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord,  opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.

Deze verzen zijn passages in de Bijbel die worden gebruikt om de rol van vrouwen en mannen in het huwelijk te beschrijven. Het moet echter in de context van de tijd en de culturele achtergrond waarin het geschreven werd, begrepen. Dan pas gaat het leven. In die tijd was het gebruikelijk om te geloven dat mannen superieur waren aan vrouwen en de macht over hen hadden. Paulus gooit dit denken omver. Hij leert de nieuwe gelovigen dat de onderwerping van vrouwen aan mannen heel anders gezien moet worden: namelijk gebaseerd op liefde en vergelijkbaar met hun beider onderwerping aan Christus en niet op basis van superioriteit of macht.

Bovendien wordt in dezelfde brief aan de Efeziërs benadrukt dat Christus Zijn leven vrijwillig heeft gegeven voor de zonden van de mensen, en dat mannen en vrouwen elkaar moeten dienen en liefhebben zoals Christus ons heeft liefgehad (Efeze 5:25). Dit betekent dat de liefdevolle onderwerping in het huwelijk niet mag leiden tot onderdrukking van de vrijheid van de vrouw, maar juist tot een nauwere verbondenheid tussen man en vrouw en een meer liefdevolle samenleving.

Hoe behandelden de heidense mannen in de Romeinse tijd hun vrouwen?

In de Romeinse tijd werden vrouwen als minderwaardig beschouwd en hadden ze beperkte rechten en vrijheden. Veel mannen in die tijd beschouwden vrouwen als bezittingen of eigendom en hadden het gezag over hen. Dit betekende dat mannen beslissingen namen over het huwelijk van de vrouw, haar bezittingen en haar toegang tot onderwijs en werk.

Vrouwen hadden beperkte rechten in het huwelijk en konden niet zelf beslissen over hun eigen leven of toekomst. Veel vrouwen waren afhankelijk van mannen, zoals hun vader of echtgenoot, voor hun onderhoud en bescherming. Sommige vrouwen, zoals rijke adellijke vrouwen (denk aan Lydia) hadden meer vrijheid en invloed, maar de meeste vrouwen in de Romeinse samenleving hadden die rechten en mogelijkheden niet.

Bracht het geloof in Jezus daar verandering in?

Ja, het geloof in Jezus bracht verandering in de manier waarop vrouwen werden behandeld en gezien. In tegenstelling tot de Romeinse samenleving waarin vrouwen weinig rechten hadden, benadrukte het christendom de waardigheid en gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen.

Volgens de Bijbel werden mannen en vrouwen geschapen naar het beeld van God en hadden ze beide evenzeer een belangrijke rol te spelen in de samenleving en de uitbreiding van het Koninkrijk van God. In het Nieuwe Testament staan voorbeelden van vrouwen die een actieve en belangrijke rol speelden in de vroege kerk.


Hoe sprak de bijbel de mannen die in Jezus geloofden aan in de Romeinse samenleving?

In de Bijbel wordt mannen opgeroepen om liefdevol en respectvol te zijn voor vrouwen en kinderen. Paulus schreef bijvoorbeeld in Kolossenzen 3:19 dat mannen "hun eigen vrouw moesten liefhebben, evenals zichzelf." Deze oproep tot liefde en respect was revolutionair in de Romeinse samenleving, waarin macht en overheersing het uitgangspunt waren.

In het Nieuwe Testament worden mannen ook opgeroepen tot nederigheid en dienstbaarheid, in navolging van Jezus (Filippenzen 2:7). Deze oproep om dienstbaarheid en nederigheid stond in schril schril contrast met de cultuur. Kortom, het christendom bracht in die tijd een nieuw perspectief op gelijkwaardigheid en respect in deze verhoudingen.

Waarom staat er in Efeze 5:22 Vrouwen, wees uw EIGEN mannen onderdanig, zoals aan de Heere.

Het woord "eigen" in "uw eigen mannen" in Efeze 5:22 wordt in de originele tekst weergegeven als "idios". Het betekent "eigen" of "persoonlijk". Hiermee wordt bedoeld dat de vrouwen onderdanig moesten zijn aan hun eigen man, niet aan andere mannen. Dit benadrukt de unieke en persoonlijke verhouding tussen een man en zijn vrouw en onderstreept de verantwoordelijkheid die de vrouwen hebben om zich te wijden aan hun eigen man.


Waarom staat er in Efeze 5:25 Mannen, heb uw EIGEN vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven. 

In de Romeinse tijd was het gebruikelijk dat mannen met verschillende vrouwen seksueel contact hadden. Het christelijke geloof bevorderde echter monogame relaties en het idee dat mannen en vrouwen trouw moesten zijn aan elkaar in het huwelijk. Christelijke mannen zich moesten richten op  liefde en toewijding voor hun eigen vrouw op een heel bijzondere manier: zoals Christus de gemeente liefhad en zichzelf voor haar overgaf. Dit onderstreept het idee dat het huwelijk een heilige en exclusieve verbintenis is tussen twee personen en dat mannen verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van die verbintenis door hun vrouw te intens lief te hebben.

In de Bijbel wordt onderdanigheid aan elkaar niet gezien als een teken van zwakte of minderwaardigheid, maar als een uitdrukking van liefde en toewijding. Het gaat om het opbouwen van een gezonde, evenwichtige en liefdevolle relatie waarin beide partners elkaar respecteren en steunen.

woensdag 8 februari 2023

3 vragen over de drie-eenheid , gezag en gehoorzaamheid

1. Staat de drie-eenheid van God model voor de verhouding van man en vrouw in de Bijbel? Dat de vrouw onderworpen is aan de man, zoals Jezus onderworpen was aan de Vader?

Nee, de Bijbel vergelijkt de verhouding tussen man en vrouw niet met de Drie-eenheid van God. De Drie-eenheid van God is een unieke leerstelling binnen het christendom en beschrijft de wijze waarop  één God bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. Deze verhouding is uniek en onvergelijkbaar met enige andere verhouding.


Wat betreft de verhouding tussen man en vrouw, leert de Bijbel dat zij gelijkwaardig zijn in hun waardigheid en waardevolle plaats in de schepping van God (Genesis 1:27). Mannen en vrouwen zijn beiden gemaakt naar het beeld van God en zijn beiden opdrachtgevers om de aarde te bevolken en te heersen (Genesis 1:28).

In sommige passages in het Nieuwe Testament wordt mannen opgeroepen om het hoofd van hun gezin te zijn en vrouwen worden opgeroepen om hen onderdanig te zijn (Efeze 5:22-33). Deze oproep tot onderwerping moet niet moet worden opgevat als een seksistische uitdrukking maar als liefde en dienstbaarheid. Beide mannen en vrouwen worden opgeroepen om hun verantwoordelijkheid in het gezin en in de samenleving te vervullen in liefde en onderwerping aan God en elkaar

2. Waarom is de rol van de Zoon als Messias en als het Lam van God niet vergelijkbaar met de rol van de vrouw naar haar man toe?

Jezus als het Lam van God en zijn Messiasschap zijn niet vergelijkbaar met de rol van de vrouw, omdat ze beide unieke en onvergelijkbare aspecten van Zijn identiteit en doel zijn.

In zijn Messiaschap is Jezus Christus de beloofde Verlosser en Heerser die volgens de profetieën uit het Oude Testament zou komen om de mensen te verlossen en hen voor te bereiden op het Koninkrijk van God. In deze rol is Jezus de Middelaar en het Hoofd van de Gemeente (1 Korinthiërs 11:3, Kolossenzen 1:18).

Aan de andere kant is Jezus het Lam van God, die zijn leven opgaf voor onze zonden en onze verzoening met God bewerkte (Johannes 1:29, Romeinen 5:8). In deze rol is Jezus onze Verlosser en de perfecte offergave die onze zonden wegneemt (Hebreeën 9:12, 1 Johannes 2:2).

De rol van de vrouw in de Bijbel is hiermee gewoonweg niet hetzelfde en ook niet te vergelijken. Vrouwen worden niet beschouwd als de Messias of als het Lam van God, en hun rol en verantwoordelijkheid in de Gemeente en de samenleving verschilt van die van Jezus. Wel worden vrouwen aangemoedigd om te leven volgens de liefde en het voorbeeld van Christus, en worden ze opgeroepen om een actieve rol te spelen in het dienen en uitdragen van het evangelie (Johannes 4:28-29, Romeinen 16:1-2).

Het is belangrijk om te benadrukken dat mannen en vrouwen in de Bijbel beiden gelijkwaardig zijn in hun waardigheid en waardevolle plaats in de schepping van God (Galaten 3:28). De Bijbel ziet onderwerping en hiërarchie als een uitdrukking van liefde en dienstbaarheid aan elkaar.


3. Maakt gezag dan wel deel uit van de onderlinge relatie in de drie-eenheid?

Gezag binnen de Drie-eenheid kan niet te vergelijken worden met gezag hier op aarde. Het is meer een uitdrukking van de innerlijke harmonie en samenwerking binnen de Drie-eenheid op gelijkwaardige basis. In de Bijbel wordt aangegeven dat Jezus Christus, als de Zoon van God, vrijwillig besloot om te dienen en te gehoorzamen aan de wil van de Vader door het volmaakte offer te zijn voor onze zonden. In Johannes 10:17-18 staat: "Daarom houdt de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven opoffer om het weer op te nemen. Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het zelf vrijwillig op. Ik heb het volmacht gekregen om te beslissen wanneer Ik het opgeef en Ik heb die volmacht om het weer op te nemen."

Jezus' dienstbaarheid en gehoorzaamheid aan de wil van de Vader is dus vrijwillig en uit liefde, en niet het resultaat van gezag of onderwerping. Dit is een fundamenteel verschil met de menselijke hiërarchieën. 

maandag 6 februari 2023

De wereld veranderen begint thuis

1 Petrus 3:1,7 Evenzo, vrouwen, wees aan uw eigen mannen onderdanig; opdat, ook als sommigen ongehoorzaam zijn aan het Woord, zij door de wandel van de vrouwen zonder woord gewonnen worden. Mannen, evenzo, woon bij hen met begrip als bij een zwakker vat het vrouwelijke, en bewijs hun eer, omdat zij ook mede-erfgenamen van de genade van het leven zijn; opdat uw gebeden niet verhinderd worden. (Telos vertaling)


Petrus zegt niet dat je getrouwd moet zijn als je door God gebruikt wilt worden. Hij geeft echter wel praktische aanmoediging over de manier waarop we het leven samen delen, als we wel getrouwd zijn, zodat niets onze gebeden zal belemmeren.

God spreekt tot vrouwen over onderdanigheid en schoonheid. Over schoonheid zegt Petrus dat “een zachtaardige en stille geest” van grote waarde is in Gods ogen. Hij ziet het als kostbaar. (3:4).

Vervolgens legt Petrus uit hoe onderwerping er in de praktijk uitziet door ons een model te geven in de persoon van Sara. Sara was een wilskrachtige vrouw die wist hoe en wanneer ze een grens moest trekken. En toch, in loyale liefde en steun aan Abraham, een moeilijke maar grootse man, vervulde zij een bediening. Door de trouw van deze vrouw aan haar man, in Gods keten van gebeurtenissen, zal er een grote menigte mensen uit elke stam en natie God voor eeuwig verheerlijken.

Petrus moedigt echtgenoten aan door de thema's "begrip (kennis) en eer" naar voren te trekken. Het is de taak van een man om zijn vrouw te kennen en te begrijpen. Ontdek wat haar gelukkig maakt. Ontdek wat haar pijn doet en vermijd het. Begrijp haar worstelingen, haar angsten, haar hoop en haar dromen, en laat die kennis vervolgens bepalen hoe je met haar omgaat.

Een echtgenote eren betekent haar eren met je tijd en je geld. Gebruik je kracht om haar te steunen en haar te zegenen. Praat met haar en over haar op een manier waardoor ze zich geliefd en gerespecteerd voelt.

Waarom moeten we dit allemaal doen? Zodat niets onze gebeden zal hinderen. Cruciaal voor het nastreven van ons door God gegeven doel in deze wereld is de manier waarop we thuis leven, omdat dat op zijn beurt cruciaal is voor de effectiviteit van onze gebeden.

  • Denk na over je gedrag en de effectiviteit/ineffectiviteit van je gebed.
---
Door Colin S Smith. © Colin S Smith. Website: OpentheBible.org
👉 Changing the World Begins at Home (het hele artikel)

zaterdag 14 januari 2023

Eeuwige ondergeschiktheid van de Zoon (of toch niet)

Focus on the Family publiceerde een artikel - Onderwerping van echtgenotes aan echtgenoten - waarin de vraag van een vrouw beantwoord werd over echtgenotes die zich onderwerpen aan hun echtgenoten. 


Vergelijking man en vrouw met God de Vader en God de Zoon
Aan het begin van het antwoord vergelijkt Focus on the Family de relatie tussen man en vrouw met de relatie tussen God de Vader en God de Zoon:
"Zoals in het huwelijk, zo vinden we in de Godheid verscheidenheid binnen eenheid. Maar terwijl alle drie de leden van de Drie-eenheid volledig gelijk zijn en wederzijds geïdentificeerd in de zin dat ze alle drie God zijn, kunnen we ook een bepaalde hiërarchie of ondergeschiktheid van functies ontdekken in hun onderlinge relaties. Hoewel Jezus bijvoorbeeld verschillende uitspraken deed waarin Hij zichzelf duidelijk gelijk aan God maakte (zie Johannes 5:18), zei Hij ook: "Mijn Vader is groter dan ik" (Johannes 14:28). Zoals de geloofsbelijdenissen het uitdrukken: "De Zoon wordt verwekt door de Vader en de Heilige Geest komt voort uit de Vader en de Zoon." 
Beroep op geloofsbelijdenis (ingetrokken)
Wat interessant is, is het beroep op de 'geloofsbelijdenissen' om deze hiërarchie of ondergeschiktheid binnen de Drie-eenheid uit te leggen en dat dit is later verwijderd. Ik weet niet zeker waar het citaat dat zij gebruikten vandaan kwam. De zin "de Zoon wordt verwekt door de Vader en de Heilige Geest, komt voort uit de Vader en de Zoon", komt in geen van de door hen geciteerde geloofsbelijdenissen voor. Afgezien daarvan verwerpen de geloofsbelijdenissen elke hiërarchie of ondergeschiktheid binnen de Drie-eenheid te verwerpen.

Rachel: "Looks like they have changed the post. They no longer reference the creed in that post although they still teach a hierarchy in the Trinity." 

Geloofsbelijdenis van Nicea
De geloofsbelijdenis van Nicea werd gedeeltelijk geformuleerd als een reactie op de Ariaanse ketterij die leerde dat de Zoon was geschapen en ondergeschikt was aan de Vader. De volledige verklaring is echter heel zorgvuldig geschreven om juist de gelijkheid van God de Vader en God de Zoon te benadrukken. De zinnen "En in één Heere Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet gemaakt, van hetzelfde Wezen met de Vader; door Wie alle dingen gemaakt zijn." suggereert geen enkele hiërarchie of ondergeschiktheid.

Geloofsbelijdenis van Athanasius
De geloofsbelijdenis van Athanasius gaat nog verder in het uitleggen van de relatie binnen de Drie-eenheid:
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht. De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt noch geschapen, maar voortgebracht. De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon, niet gemaakt, noch geschapen of voortgebracht, maar gaat van Hen uit. En in deze Drievuldigheid is er niets eerder of later, geen meer of minder, maar alle drie personen zijn elkaar gelijk in eeuwigheid en hoedanigheid. Zo dient in alle dingen, zoals ook al eerder is gezegd, zowel de Drievuldigheid in de eenheid als de eenheid in de Drievuldigheid vereerd te worden. Laat dus wie behouden wil worden, aangaande de Drievuldigheid van dit gevoelen zijn.
👉 Nogmaals, de geloofsbelijdenis benadrukt de eenheid en gelijkheid binnen de Drie-eenheid, en het ontkent specifiek elke hiërarchie of ondergeschiktheid binnen de Drie-eenheid. 


Johannes 14:28
Het artikel van Focus on the Family gebruikt ook de uitspraak van Jezus dat “de Vader  is groter dan Mij” (Johannes 14:28) als een voorbeeld van de veronderstelde ondergeschiktheid. De geloofsbelijdenis van Athanasius gaat echter op dergelijke uitspraken in en legt uit dat Jezus, de God-mens, "gelijk is aan de Vader wat betreft Zijn Godheid, en inferieur aan de Vader wat betreft Zijn mens zijn".

Hij is ten volle God, ten volle mens, bestaande uit een redelijke ziel en menselijk vlees, gelijk aan de Vader naar zijn godheid, minder dan de Vader naar zijn mensheid. Ofschoon Hij God is en mens, is Christus toch niet twee, maar één. Eén is Hij, niet doordat de godheid veranderd werd in vlees, maar door de opneming van de mensheid in God.

Onderschiktheid (binnen de Drie-eenheid) verworpen door geloofsbelijdenis

Alle ondergeschiktheid en hiërarchie binnen de Drie-eenheid wordt verworpen door de orthodoxe geloofsbelijdenissen en belijdenissen.

Laten we ophouden met het beschadigen van de leer van de drie-eenheid in onze pogingen om uit te leggen hoe onderdanigheid in het huwelijk werkt. Er valt niets te winnen door een beroep te doen op een eeuwige relatie van autoriteit en onderdanigheid binnen de drie-eenheid, en er is genoeg te verliezen. 

---

Met toestemming overgenomen van Rachel Green Millers blog: A daughter of the Reformation

vrijdag 6 januari 2023

Zijn de vrouwen de enigen die iets moeten leren over onderwerping?

"Zijn de vrouwen de enigen die iets moeten leren over onderwerping?"

Ik las vandaag dit citaat in het boek [1] dat ik aan het lezen ben. Het is een vraag om langer over na te denken en de bijbel om na te slaan.

Zijn de vrouwen de enigen?
"Zijn de vrouwen in jouw kerk de enigen die iets moeten leren over onderwerping? Of moeten we onderwerping meer zien als zoals Andrew Bartlett het zegt [2] als "het hart van ons christocentrisch leven? Om navolgers van Christus te zijn (Efeze 5:1-2), worden gelovigen niet opgeroepen om over andere mensen te heersen, maar om 'dienstknecht' van allen te zijn. 
Efeze 5:1,2 Wees dan navolgers van God, als geliefde kinderen, en wandel in de liefde, zoals ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God.

 


Dit is wat Jezus onderwees en (uit)leefde, zowel tijdens zijn bediening en bijzonder aan bij het kruis. Onderwerping, in de zin van de ander hoger te achten dan jezelf en het belang van de ander voor ogen te hebben, is een belangrijk element van godsvrucht. [3]"

Filippenzen 2:1-8 Als er dan enige bemoediging is in Christus, als er enige troost is van de liefde, als er enige gemeenschap is van de Geest, als er enige innige gevoelens en ontfermingen zijn, maak dan mijn blijdschap volkomen, doordat u eensgezind bent, dezelfde liefde hebt, één van ziel bent en één van gevoelen. Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf. Laat eenieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar laat eenieder ook oog hebben voor wat van anderen is. Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,  maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
In het Christelijk geloof wordt er geleerd dat mannen en vrouwen beiden unieke gaven en talenten hebben en samen moeten werken, door zich aan elkaar te onderwerpen, om zo samen de missie van God uit te voeren

[1] Recovering from Biblical Manhood & Womanhood, Aimy Bird
[2] Andrew Bartlett, Men en Woman in Christ: Fresh Light from the Biblical Texts
[3] Godsvrucht is de toewijding aan God en het naleven van Zijn wil, zoals geleerd in de Bijbel. Het omvat ook het ontwikkelen van een persoonlijke relatie met God en het dienen van anderen, zoals Jezus het voorbeeld gaf door Zijn dienstbaarheid,  in Johannes 13:1-17 waar Hij  de voeten van Zijn discipelen waste als teken van Zijn liefde en dienstbaarheid.

donderdag 29 december 2022

De lens van discipelschap of de lens van gezagsverhouding?

Wat is krachtiger, de lens van discipelschap of de lens van gezagsverhoudingen

Veel christenen zien de lens van discipelschap als een krachtigere en transformerende benadering. Deze lens richt zich op de centrale boodschap van de Bijbel, namelijk de leringen en het voorbeeld van Jezus, en hoe die kunnen helpen bij het ontwikkelen van een dieper geloof en een transformerende kracht in ons leven en in de wereld.

De lens van "alleen" gezagsverhoudingen kan beperkend zijn als men vrouwen als ondergeschikt aan mannen gaat beschouwen. In plaats van te kiezen tussen deze twee benaderingen, is het belangrijk om beide perspectieven te overwegen en de goede dingen ervan te erkennen. 


💡 Neem de tijd voor Bijbel en gebed bij het zoeken naar een juiste visie.

Is het mogelijk om deze visies te combineren?

Zelf denk ik dat het mogelijk om de visies van discipelschap en gezag te mixen of te integreren door te erkennen dat beide perspectieven belangrijke waarheden bevatten. 

4 manieren om de visies te combineren:
  1. Erken de gelijkheid van mannen en vrouwen: Beide visies benadrukken dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn in de ogen van God en dat beiden een rol hebben in het volgen van Jezus en het opbouwen van de koninkrijken van God.
  2. Benadruk gezamenlijke verantwoordelijkheid: Het idee van discipelschap benadrukt de waarheid dat we allemaal samen verantwoordelijk zijn voor het vervullen van de roeping van God.
  3. Integreer verantwoordelijkheid en gezag: Hoewel de visie van gezag mannen een dominante rol toekent, is het mogelijk om te erkennen dat gezag niet per se onderwerping of onderdrukking omvat, maar ook verantwoordelijkheid en leiderschap inhoudt.
  4. Benadruk de noodzaak van respect en waardering: Beide visies kunnen benadrukken hoe belangrijk het is om elkaar met respect en waardering te behandelen en elkaars handel en wandel te waarderen.
De moeite waard om over na te denken
Wat zou het mooi zijn om deze visies te samen te voegen. Dat kan je een rijker en dieper begrip geven van de plaats van zowel mannen en vrouwen in de Bijbel en het geeft meer ruimte aan hoe we samen het lichaam van Christus hier op aarde mogen vormen, tot glorie van Zijn naam. 

Ik vind dit de moeite waard om hierover na te denken. Jij?

dinsdag 20 december 2022

Kregen Adam en Eva gelijke verantwoordelijkheid?

In Genesis 1:27-28 staat dat God tegen Adam en Eva (die nog niet bij name genoemd zijn in de tekst) beiden de aarde moeten vervullen, onderwerpen en erover moeten heersen. 


 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!

In het Hebreeuws is het woord dat in Genesis 1:27 wordt gebruikt om "mens" aan te duiden, "adam" (אָדָם). Dit woord is in het Hebreeuws grammaticaal enkelvoud, wat betekent dat het verwijst naar één persoon. In Genesis 1:27 wordt echter ook het woord "hen" gebruikt, wat in het Hebreeuws "otam" (אֹתָם) is. Dit woord is een voornaamwoord in de derde persoon meervoud en verwijst naar meer dan één persoon. Het gebruik van dit meervoudige voornaamwoord suggereert dat God zowel man als vrouw schiep om gezamenlijk over de aarde te heersen. 

Bovendien wordt het woord "adam" in Genesis 1:27 vaak vertaald als "mensheid" of "menselijk ras", wat ook suggereert dat het hier om de schepping van de gehele menselijke soort gaat, niet alleen om de schepping van een enkel individu. Hoewel er in sommige Bijbelvertalingen wordt gesproken over "hem" in plaats van "hen" in wordt in de oorspronkelijke Hebreeuwse tekst duidelijk het meervoudige voornaamwoord gebruikt.

Adam en Eva kregen gelijke verantwoordelijkheid om zich te ontwikkelen en te groeien, om productief te zijn en bij te dragen aan de wereld. Het idee van "heersen" in deze context is nauw verbonden met hun menselijke verantwoordelijkheid om de wereld te beheren en te zorgen voor de natuurlijke omgeving waarin zij leefden.

Samenvatting: In de scheppingsverhalen in Genesis 1-3 krijgen Adam en Eva in eerste instantie een gelijke verantwoordelijkheid. In Genesis 1:26-28 staat dat God de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis, en hen gezamenlijk de opdracht gaf om de aarde te beheren en te heersen over alle levende wezens. Er wordt niet specifiek onderscheid gemaakt tussen de verantwoordelijkheden van Adam en Eva. Ze waren volmaakt voordat ze zondigden. Dat betekent dat ze in een staat van perfectie en harmonie leefden met God en met elkaar, en in staat waren om te functioneren op de manier waarop God het had bedoeld.