Ik heb gemengde gevoelens bij dit hoofdstuk. Natuurlijk vraagt liefde om toewijding, 贸贸k als je het even niet voelt. In een normaal huwelijk kan ‘liefde als keuze’ helpen. Maar wat me stoort? Martha Peace maakt er een losstaand regelsysteem van: volg de stappen, zet jezelf opzij en voil脿 – je doet het goed. Maar liefde in de Bijbel begint niet bij plicht, maar bij verbinding met Jezus. Hij is de bron.
馃槗 Zonder Hem blijft er alleen een uitputtende to-do-lijst over – en dat heeft niets met het evangelie te maken.
Ik las hoofdstuk 9 helemaal door. Applausje voor mij. Het hoofdstuk eindigt met een vers-voor-vers uitleg van liefde uit1 Korinti毛rs 13. Ik noem hieronder een paar punten die ik moeilijk vind.
Martha, Martha, zegt de Bijbel dit wel echt zo?
1️⃣ “Liefde is geduldig”
Martha Peace stelt dat als je gefrustreerd bent over je man, je dat moet belijden en geduldig wachten. Maar de Bijbel? Die maakt het genuanceerder. Jezus werd boos (Johannes 2:13-16) toen Hij onrecht zag. En ook Paulus zegt:
"Word boos, maar zondig niet." (Efezi毛rs 4:26)
Boosheid om onrecht is gezond. Geduld betekent niet dat je alles slikt. Soms is liefde juist onrecht benoemen en grenzen stellen. Stilzwijgen is geen deugd als het onrecht in stand houdt.
馃摉 Voorbeeld: Abigail (1 Samu毛l 25) zat met een verschrikkelijke man. Wat deed ze? Niet passief wachten, maar ingrijpen. God prees haar wijsheid, n铆茅t haar onderdanigheid.
2️⃣ “Liefde is niet jaloers”
Peace noemt jaloezie zelfzuchtig. Ze zegt: wees niet jaloers als je man gaat vissen of zijn familie bezoekt terwijl jij zijn aandacht wilt. Dat klinkt logisch. Maar wat als hij stelselmatig anderen boven jou verkiest? Dat is geen ongezonde jaloezie, maar een terecht signaal dat er iets wringt. God noemt Zichzelf een "jaloers God" (Exodus 34:14) – niet uit onzekerheid, maar omdat liefde toewijding vraagt. De Bijbel roept mannen op hun vrouw te eren en met begrip te behandelen (1 Petrus 3:7). Je hoeft je jaloerse gevoel niet weg te drukken om maar te voldoen aan Martha's standaard. Het is namelijk niet Gods standaard.
馃摉 Voorbeeld: De bruid in Hooglied verlangt naar haar man. Dat verlangen wordt niet veroordeeld, maar erkend. Echte liefde is wederzijds.
3️⃣ “Liefde doet niet gewichtig (is niet arrogant)”
Een trotse vrouw kan haar man diep kwetsen; het is moeilijk om een arrogante vrouw aan te spreken. Martha Peace benadrukt daarom dat vrouwen nederig moeten zijn: openstaan voor correctie, aandachtig luisteren naar hun man en erkennen dat ze het soms mis kunnen hebben. Dit is waardevol, mits het wederzijds is. Ik dacht ook: nederigheid betekent niet dat je aan jezelf twijfelt. Jezus was nederig (Filippenzen 2:5-8), maar stond wel voor de waarheid. "IJzer scherpt ijzer," zegt Spreuken 27:17 – dat geldt voor beide partners.
馃摉 Voorbeeld: Job en zijn vrienden (Job 32-42) Al is Job geen vrouw, hij wordt wel gecorrigeerd door zijn vrienden, die denken hem een les te lezen. Maar God wijst hen uiteindelijk terecht en zegt dat Job juist over Hem heeft gesproken (Job 42:7-9). Dit laat zien dat degene die bekritiseerd wordt soms w茅l de waarheid spreekt.
馃挕 Wie corrigeert (man of vrouw), moet openstaan voor de mogelijkheid dat de ander gelijk heeft. Een vrouw die iets ziet of aanvoelt wat haar man (nog) niet opmerkt, hoeft niet als arrogant te worden weggezet. Nederigheid betekent niet zwijgen als je de waarheid ziet, maar die met respect en liefde durven delen – en elkaar daarin serieus nemen.
4️⃣ “Liefde zoekt geen eigen belang”
Martha Peace suggereert dat je je verlangens moet opofferen, tenzij je tot zonde wordt verleid. Ze zegt het zo: "De vrouw moet haar man liefde betonen door aan zijn wensen tegemoet te komen, zolang hij haar niet vraagt om te zondigen. Ze zou zich meer bezig moeten houden met wat ze voor hem kan doen dan wat hij voor haar doet. Ze moet hem belangrijker achten dan zichzelf (Filippenzen 2:4) en niet haar eigen belang moeten zoeken.
Deze uitleg van Martha Peace gaat voorbij aan wat de Bijbel werkelijk bedoelt met Filippenzen 2:4 en 1 Korinthe 13:5. Deze verzen roepen op tot liefdevolle zorg en wederzijdse betrokkenheid, niet tot eenzijdige zelfopoffering. Het idee dat een vrouw haar eigen verlangens structureel moet negeren om haar man te plezieren, gaat verder dan de bijbelse oproep tot onzelfzuchtige liefde.
Jezus Zelf is hierin het beste voorbeeld. Hij diende anderen en was vol mededogen, maar Hij stelde ook grenzen. Toen mensen bleven aandringen op genezing, trok Hij zich terug om te bidden (Lukas 5:16) en koos Hij er soms voor om verder te reizen in plaats van aan alle verzoeken te voldoen (Markus 1:37-38). Als Jezus, het volmaakte voorbeeld van liefde, grenzen stelt, is het duidelijk dat liefde niet betekent dat je jezelf steeds opzij moet zetten.
Bijbelse liefde is wederkerig en gebaseerd op respect, en in normale omstandigheden geen eenzijdige toewijding die iemand uitput. Wat Martha Peace hier doet in het boek, is een eigen invulling geven die meer met culturele rollen dan met bijbelse waarheid te maken heeft.
馃摉 Voorbeeld: Esther (Esther 4-7) gehoorzaamde niet blind. Ze wachtte, dacht na en sprak op het juiste moment. Zij trok een grens, en die grens redde levens.
5️⃣ “Liefde verdraagt alles” 馃毃
Het meest schokkende vond ik dat Martha Peace vrouwen oproept om alles te verdragen. Ze zegt: "De vrouw moet problemen en spanningen zien als kansen om op Jezus te lijken. Zulke moeilijke tijden zijn meestal niet prettig (d没h), maar met Gods hulp verdraagt ze ze. Ze toont liefde zoals Jezus, die het kruis droeg en de schande verachtte (Hebree毛n 12:2). Waarom? "Om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld." Volgens Martha kan een vrouw zo liefde tonen aan God en haar man, door problemen in het huwelijk geduldig te verdragen. Ze kan zeggen: "Dit is heel moeilijk, maar met Gods genade kan ik het aan." Liefde voelen voor je man komt vanzelf, beweert ze, als je eerst liefdevolle dingen denkt en doet.*
De uitleg hierboven klopt niet met wat de Bijbel werkelijk zegt. Hebree毛n 12:2 gaat over volharden in het geloof, niet over het verdragen van alle onrecht in een huwelijk. Jezus droeg het kruis om de wereld te verlossen, niet om vrouwen op te roepen alles maar te accepteren. God vraagt geen slavernij van je ziel. Paulus maakt dat duidelijk in 1 Korinthe 7:15: "Als de ongelovige wil scheiden, laat hem dan gaan. God heeft u geroepen tot vrede." Hij zegt in deze speciale situatie: Als de ongelovige partner wil scheiden, laat hem dan gaan. In zulke situaties hoeft de gelovige man of vrouw niet vast te blijven zitten in die relatie. God wil dat we in vrede leven, niet in een huwelijk vol strijd of onrust. Ik denk dat er nog meer van deze speciale situaties zijn: die van incest, geweld tegen vrouwen, etc.
馃摉 Voorbeeld: Tamar (2 Samu毛l 13): zij werd misbruikt en alles werd weggewuifd met: "Zwijg er maar over." De Bijbel noemt dat een tragedie. God staat aan de kant van de onderdrukten (Jesaja 1:17) en roept op tot recht. Liefde betekent n铆茅t jezelf verliezen, maar soms juist opstaan tegen onrecht – ook in je huwelijk. Niet alles mag verdragen worden.
✅ Wederzijds: Geven 茅n ontvangen.
✅ Rechtvaardig: Onrecht benoemen, niet verzwijgen.
✅ Actief: Opstaan voor waarheid en vrede.
✅ Beschermend: Grenzen trekken als dat nodig is.
Maar Paulus zegt het toch de liefde verdraagt alle dingen?
Ik bleef toch nog een beetje zitten met: de liefde verdraagt alles. Daarom deed ik wat extra onderzoek en ik deel hieronder waar ik op uit kwam
1 Korinthe 13:7 luidt: "De liefde verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, volhardt in alle dingen."
Dit vers gaat niet specifiek over het huwelijk of de rol van vrouwen. Het maakt deel uit van Paulus' bekende betoog over de liefde (agape) in de context van het kerkelijk leven en christelijk gedrag. Het betekent niet dat vrouwen (of mannen) alles moeten tolereren in een huwelijk. Hoewel liefde geduldig en volhardend is, rechtvaardigt het geen misbruik of mishandeling. In gevallen van misbruik is het van levensbelang om zo gauw mogelijk hulp en veiligheid te zoeken.
Makkelijke samenvatting
馃毇 Martha Peace: Legt de nadruk op onderwerping 馃 en het verdragen van moeilijkheden in het huwelijk als teken van godsvrucht .
馃挅 Paulus: Roept op tot liefde en eenheid in de gemeente, maar benadrukt ook dat zonden aangepakt moeten worden ⚖️ (zie 1 Korinthe 5:12-13). Hij zou dus juist voorstander zijn van het benoemen en corrigeren van zonden — ook in het huwelijk.
馃攷 Verschil:
馃憠 Peace: Verdraag alles in je huwelijk. Doe lief en aardig dan komen de warme gevoelens en de liefde terug
馃憠 Paulus: Verdraag elkaar in liefde, maar sta op tegen zonde ✋ — in de gemeente 茅n in je huwelijk.
Sorry dat deze post wat langer is geworden 馃槄.
Volgende keer: Je man gehoorzamen zoals een soldaat zijn officier ... Gezellig hoor, zo'n huwelijk! 馃挄馃槃
--
* Met toestemming overgenomen uit: De Godvrezende vrouw ISBN: 9789079465521
Geen opmerkingen:
Een reactie posten