🌿 Waardig wandelen – leven in balans met Christus
"Daarom houden ook wij niet op, vanaf de dag dat wij het gehoord hebben, voor u te bidden en te smeken dat u vervuld mag worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, zodat u wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God."
(Kolossenzen 1:9–10)
Paulus’ gebed: wandelen in balans
Deze woorden van Paulus zijn geen losse aansporing, maar een diep doorleefd gebed. Hij bidt niet dat gelovigen zich aan regels houden, maar dat ze vervuld worden met de kennis van Gods wil — in wijsheid en geestelijk inzicht. Dat betekent: leren zien wat God wil, en dat toepassen in het gewone leven.
Dan volgt het doel: zodat u wandelt op een wijze de Heere waardig. In het Grieks: axios tou Kyriou.
Axios – in evenwicht met Christus
Axios betekent: in balans. Zoals een weegschaal in evenwicht komt. Aan de ene kant: wie Christus is, wat Hij deed. Aan de andere kant: jouw leven.
Is je wandel in balans met Zijn genade, Zijn roeping?
Leef je zoals het Hem waardig is?
Hier begint alles. Niet bij kleding. Niet bij gewoonten. Niet bij wat anderen verwachten. Maar bij Christus.
Van daaruit komt als vanzelf de vraag op: Wat past bij Hem? In sommige kerkelijke kringen wordt die vraag al snel heel concreet ingevuld, ook als het gaat om uiterlijke dingen. Wat trek ik aan? Mag een vrouw een broek dragen, of is dat volgens de Bijbel ongepast — of zelfs zondig?
Waarom de vrouwenbroek omstreden werd
In sommige kerken ontwikkelde zich een soort stille regel: zolang een vrouw een rok droeg, werd zij gezien als iemand die thuishoorde binnen de vertrouwde gereformeerde traditie. Het dragen van een broek werd daarentegen al snel opgevat als een zichtbare stap in de richting van het evangelicale christendom — met alle veranderingen in geloofsbeleving en levensstijl die daarbij vermoed werden.
📖 En belangrijker nog: wat zegt de Bijbel hierover?
Wat zegt de Bijbel echt?
Regelmatig wordt deze tekst uit Deuteronomium 22:5 aangehaald als onderbouwing:
"Een vrouw zal niet het gereedschap van een man dragen, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel."
Deze tekst wordt gebruikt om het dragen van broeken door vrouwen af te wijzen. Maar het gaat hier niet over kledingstijlen als zodanig. Het verbiedt het bewust aannemen van de rol of identiteit van het andere geslacht.
In die tijd gebeurde dat vaak in heidense rituelen waarbij mannen en vrouwen zich verkleedden voor afgodsverering of vruchtbaarheidsrituelen. Het ging om verwarring zaaien over wie man of vrouw was — niet over hedendaagse kledingstukken zoals een damesbroek.
😅 toen dacht ik: hoe zag kleding er eigenlijk uit in Bijbelse tijden? Want het beeld van wat ‘typisch mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ is, verschilt sterk per tijd en cultuur.
En hoe zat het in Jezus’ tijd?
Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik dat mannen en vrouwen in Bijbelse tijden kleding droegen die qua vorm nauwelijks van elkaar verschilde. Zowel mannen als vrouwen droegen tunieken, mantels en sandalen. Het onderscheid zat vooral in de stof, de kleur of de afwerking, niet in het model zelf. Alleen priesters droegen linnen broeken — en dan alleen als onderdeel van hun heilige gewaad in de tempeldienst (Exodus 28:42).
Een moderne broek bestond toen nog niet 😉
Toen broeken nog barbaars waren (Rome)
Van praktisch naar beladen
De vrouwenbroek zoals wij die kennen, ontstond pas aan het einde van de negentiende eeuw, vooral om praktische redenen — denk aan paardrijden, fietsen en werk op het land. Tijdens de beide wereldoorlogen werd het dragen van een broek voor veel vrouwen een noodzaak: ze namen zorgtaken en arbeid over van mannen die aan het front waren.
In de decennia daarna kreeg de broek in bepaalde kringen ook een symbolische betekenis, bijvoorbeeld als uiting van feministische idealen. Maar dat gold lang niet voor iedereen. Daarom is zorgvuldigheid best op zijn plaats. Niet elke broek is een feministisch statement, en niet elke rok een teken van godsvrucht.
Wat zegt de Bijbel wél over kleding?
De Bijbel is opvallend nuchter als over kleding. Het richt zich op het hart, niet op modellen, mode of cultuurverschijnsel.
"Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren." (1 Timotheüs 2:9)*
Wat bescheiden is, verschilt per cultuur en tijd. Maar de kern blijft hetzelfde: is mijn kleding in tegenspraak met Degene van wie ik getuig? Straalt het liefde tot Christus uit? Of trek ik er aandacht mee — zoek ik naar bevestiging, bewondering?
Moet dan alles neutraal zijn?
Ik kom zelf uit de refocultuur en vroeg me toen ik tot geloof kwam af: Mag ik wel nog iets dragen wat ik zelf mooi vind: kleur, glans, glitter, leuk motiefje?
Ik koos een tijdje voor zwart omdat dat het kenmerk was van een kind van God. Maar mijn vader legde me vanuit de Bijbel uit, dat het geen zonde is om als kind van God kleur te dragen. God heeft kleur en schoonheid geschapen. Kleding mag verzorgd en mooi zijn — passend bij hoe Hij je gemaakt heeft. Zolang mijn keuzes voortkomen uit dankbaarheid en liefde voor Hem, is er ruimte voor kleur en vrouwelijkheid.
💙💚💛💜 Niet alles hoeft grijs, donkerblauw (of vormloos) te zijn.
Wat straalt mijn kleding uit?
Niet elke rok of broek past bij een leven dat Christus wil eren. Sommige kledingstukken zijn gewoon te strak, te doorschijnend, te opvallend.
Wees eerlijk voor God. Niet op een krampachtige manier, maar wel zuiver. Wat je draagt zegt iets zonder woorden.
---
Verschillende leefwerelden – dezelfde Christus
Ben je opgegroeid in een kerkelijke kring waar het dragen van een rok voor vrouwen als norm geldt, en wil je daar blijven?
Dan is het wijs en liefdevol om een rok te blijven dragen — niet als voorwaarde om erbij te horen, maar als manier om rekening te houden met anderen die deze gewoonte als geestelijk belangrijk ervaren (Romeinen 14). Uit liefde, niet uit angst.
Leef je in een omgeving waar daar anders mee wordt omgegaan?
Dan kun je met een zuiver geweten kiezen voor een nette, vrouwelijke broek — als uitdrukking van eenvoud, eerbied en vrijheid in Christus.
Zowel een rok als een broek kunnen passen bij een hart dat gericht is op de Heere. Wat telt, is de bron: Leef ik waardig de Heere — in alles wat ik ben en draag?
Woon je op jezelf?
Dan ben jij verantwoordelijk voor je eigen geweten voor God. Als jij met een zuiver hart kiest voor eenvoudige, vrouwelijke kleding – ook als dat een broek is – hoef je je niet te onderwerpen aan de mening van je ouders. Blijf buiten dat wel respectvol.
Woon je nog thuis?
Dan is het liefdevol om je voorlopig aan te passen. Zeg eerlijk dat je er anders over denkt, maar draag zolang je thuis woont een rok. Niet omdat het moet, maar uit eerbied voor je ouders en hun verantwoordelijkheid. Dat is geen zwakte, dat is volwassen liefde.
Ga je op bezoek, en weet je dat het hen pijn doet als je een broek draagt?
Dan is de vraag: wat weegt zwaarder – jouw recht, of hun hart? Als jouw kledingkeuze het contact belast of de sfeer blokkeert, dan is het een kleine moeite om voor die gelegenheid een rok aan te trekken. Niet om te doen alsof, maar om de deur open te houden. Liefde zoekt niet zichzelf.
Dat hangt af van het doel van je bezoek en hoe gevoelig haar geweten is.
Als je weet dat een broek haar verwart of verdrietig maakt, en je ziet ernaar uit om elkaar in liefde te ontmoeten, dan is het wijs om voor die gelegenheid een rok te dragen. Niet omdat je jezelf verloochent, maar omdat je het contact belangrijker vindt dan je kleren. Stukje dienstbaarheid dus.
Maar als je vriendin jou kent, jouw wandel met de Heere respecteert, en het aankan dat jij een andere keuze maakt – dan hoef je niets te verbergen.
Dat hangt af van hoe het gezegd wordt.
Als het een stellig oordeel is, uitgesproken zonder ruimte voor gesprek, dan hoef je daar niet op in te gaan. Je kunt rustig zeggen:
“Voor sommigen is het feminisme, maar ik draag geen broek uit verzet tegen Gods orde. Ik wil gewoon eenvoudig, vrouwelijk en eerbiedig leven voor de Heere.”
Daarna kun je het laten rusten. Je hoeft jezelf niet te verdedigen. Maar als je merkt dat er wél ruimte is voor gesprek, wees dan niet bang om iets toe te lichten. Niet om te overtuigen, maar om eerlijk te zijn. En als iemand het tóch blijft koppelen aan opstand of modernisme — dan mag je dat loslaten. Jij staat niet voor hun mening. Wandel voor Gods aangezicht en wees oprecht.
✨ Tot slot
Wat je ook draagt — laat het een getuigenis zijn van een hart dat Christus liefheeft.
Laten we voor elkaar bidden dat we vervuld mogen worden met de kennis van Gods wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, zodat we waardig voor de Heere wandelen, Hem welgevallig zijn, in elk goed werk vrucht dragen en groeien in de kennis van God. Dat Hij ons kracht geeft, zoals alleen Zijn heerlijkheid dat kan, zodat we met blijdschap volhouden en geduld oefenen, ook als het moeilijk is. (vrij naar Kolossenze 1)
---
* De woorden die in 1 Timotheüs 2:9 vertaald worden als ‘eerbare kleding, ingetogen en bezonnen’ (respectievelijk kosmios, aplous en sophron) wijzen op een houding van bescheidenheid, eenvoud en zelfbeheersing die zich uit in een waardige en respectvolle uitstraling, los van specifieke kledingvormen.
---
Dit artikel groeit nog mee met mij (ik blijf nadenken!). Tips en opmerkingen zijn welkom.
Komende weken:
👒 Waarom ik wél hoofdbedekking draag in de samenkomst
🚫 7 redenen waarom ik ‘m buiten de samenkomst niet draag
Stay tuned! ✨
Dat was een heel verhaal.
BeantwoordenVerwijderenKnap, zo'n eind.
Over rok of broek, ga ik niet oordelen.
Ik vond het fijn, om te dragen, wat ik van mijn jeugd af draag. Rokken -leuke jurken. Allerlei kleuren heb ik in de kast.
Groetjes van mij 🦋
Liefs terug. Blij met wie jij bent.
VerwijderenPrachtig en genuanceerd Ariet! Heel helder en goed verwoordt. Dankjewel, liefs Marine
BeantwoordenVerwijderenMarine!!!
VerwijderenHoi aritha,
BeantwoordenVerwijderenWat een prachtige blog heb je geschreven. Heel mooi hoe je begint en afsluit. Om zo te wandelen als Christus dat wil... Zo mooi, hoe jij ook durf te kijken naar de ontwikkeling van de broek en rok. Dankjewel voor deze waardevolle, bijbelse blog. ❤️
Gods zegen. 🙌👋
Dank je wel Clazien! Je reactie geeft me nieuwe moed.
VerwijderenWat heb je dat weer mooi genuanceerd Aritha. De afgelopen tijd weinig digitaal openbaar aanwezig geweest. Maar wel jouw blogs gelezen. Vooral deze blogs. Je blijft heel respectvol naar iedereen toe. Terwijl jij toch de vrijheid neemt er anders over te denken dan een ander en dichtbij de Bijbel te blijven. Volgens mij heb je veel geleerd van het boek dat je bestudeerde over de vrouw. Om júist niet te doen wat zij wel deed. Echt knap! Veel zegen Aritha. Ik blijf meelezen, ook als je even niets van me hoort.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het soms best moeilijk. En een leuke uitdaging. Bedankt Yvonne. Vroeger was ik vooral bezig met wat ‘hoorde’. Maar nu wil ik echt zoeken naar: wat zegt God nou eigenlijk zelf? En dat vraagt soms om her-ijken, om luisteren, om toegeven dat je het niet zeker weet.
Verwijderen