donderdag 8 juni 2023

Hoe Martha Peace een godvrezende vrouw werd

Vandaag deel ik het inspirerende verhaal van Martha [1] over hoe zij een godvrezende vrouw is geworden. Wat me intrigeert is de gedurfde uitspraak die ze doet (blijf lezen tot het einde!). Zou deze uitspraak verband houden met het leven waaruit ze is gered? πŸ€” 

Benieuwd naar het antwoord?


Een zoektocht naar voldoening
Martha dacht dat trouwen en kinderen krijgen haar gelukkig zouden maken, maar het leven bleek ingewikkelder dan verwacht. Ze stortte zich in allerlei activiteiten, maar er ontbrak altijd wel iets. Ze voelde zich ongelukkig en straalde dat naar anderen uit.

Drank & overspel
Ze probeerde de stress te ontvluchten door te feesten en te drinken, maar dit bracht haar geen voldoening. Ze veranderde van baan, verhuisde en ontdekte een onverwachte passie voor lesgeven. Maar achter haar ogenschijnlijk perfecte leven leidde ze een geheim bestaan dat bestond uit drankmisbruik en overspel.

Van droomhuis naar nachtmerrie
De verbouwing van hun droomhuis werd een nachtmerrie door een oplichter. Haar huwelijk begon scheuren te vertonen. Het lukte haar niet om te breken met wie ze was geworden. Angst sloop haar leven binnen en op den duur leefde ze van de ene paniek aanval in de andere.  Alcohol hielp niet meer om de emotionele pijn te verzachten. Hoe zou ze ooit kunnen ontspannen uit de greep van paniek en depressie? Ze dacht na over suicide maar angst voor de hel weerhield haar ervan. 


Bijbel lezen
Op een avond, terwijl ze Johannes 14 las, stuitte ze op de woorden van Jezus: "En wat je ook zult vragen in mijn naam, dat zal Ik doen..." Ze schudde ze ongelovig haar hoofd en zei: "... dat is niet waar!" Ze had Jezus al zo vaak gesmeekt om haar angst weg te nemen en haar huwelijk te redden; Hij had het niet gedaan.

God is "real"
Ze las daarna het vers in de context: "En wat je ook zult vragen in mijn naam, dat zal ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht." Plotsteling begon er iets te veranderen vanbinnen.

Citaat uit video:

Op dat moment begreep ik echt niet wat er met me gebeurde. Maar God opende mijn hart, zodat ik mijn zonden zag en dat was schokkend. Ik had het nog nooit zoiets ervaren en begon te bidden. Ik noemde al mijn zonden één voor één op en vroeg de Heer om ze te vergeven: een lange lijst vol schandelijke dingen. Toen ik niets meer kon bedenken om te belijden, zei ik tegen Hem: "Nu begrijp ik dat U "real" bent, dat Uw woord waar is en nu vraag ik U: neem alstublieft mijn angst weg." Ik aarzelde even, want als Hij dat niet zou doen, wist ik dat ik snel in een psychiatrische instelling zou belanden. Toen ging ging ik weer door met mijn gebed en zei: "Of U dat nou doet of niet, U beslist hoe ik mijn leven mag gebruiken om U het meest te verheerlijken. In Jezus naam bid ik dit, amen.

Een nieuwe Martha
Ze sloot haar Bijbel en viel doodmoe is slaap. De volgende ochtend werd ze wakker met een gevoel van vrede en besefte ze dat haar leven nooit meer hetzelfde zou zijn. Eindelijk had ze gevonden waar ze wanhopig naar op zoek was: Jezus Christus als de centrale leidinggevende in haar leven. Ze werd een "nieuwe" Martha!
 



Mijn leven is enorm veranderd door wat ik door de jaren heen geleerd heb hoe je een godvruchtige vrouw kunt zijn. Ik wilde dat ik kon zeggen dat ik nu een volmaakte echtgenote ben. Dat ben ik natuurlijk niet, maar God heeft mij wel een diep verlangen gegeven om de vrouw te worden die Hij wil dat ik ben. Ook al faal ik soms, Hij is bezig om mij in die richting te boetseren.

Martha's Missie

  • God gaf haar een πŸ“– passie voor de Bijbel.
  • Ze voelde een 🌟 verlangen om jongere vrouwen te onderwijzen.
  • Haar missie was om hen te leren over de godvrezende vrouw πŸ™ die in de Bijbel wordt besproken.

[1] dit is samenvatting van video en wat ze zegt in hoofdstuk 1 van het boek.

----

Martha's gedurfde uitspraak
Voordat ik deze blogpost afsluit, wil ik graag de gedurfde uitspraak van Martha Peace met je delen. Laat me even citeren:

"Gods wil voor elke christelijke echtgenote is dat haar man haar belangrijkste bediening is. Na haar persoonlijke relatie met de Heere Jezus Christus is er niets wat een hogere prioriteit zou moeten krijgen. Een vrouw moet haar tijd en energie als eerste aan haar man geven, zodat hij niet aan het eind van de dag met de restjes hoeft te doen."


Maar hΓ©, waar haalt Martha deze overtuiging vandaan? πŸ€” In mijn volgende blogpost ga ik dieper in op de bron van haar standpunt. Blijf mijn blog dus volgen voor een verrassend vervolg! ✨πŸ“š

2 vragen bij het verhaal van Martha
  1. πŸŒŸπŸ˜‡ Welk woord beschrijft Martha's transformatie van ongelukkig en gebroken naar godvrezend en waarom?
  2. πŸ‘ Wat spreekt je het meest aan in Martha's uitspraak op het eind? Of juist niet.
🌟 Facebook groep

2 opmerkingen:


  1. Ik heb een ander accent gevonden in haar boek, in 't zelfde hoofdstuk. Ik citeer (blz. 26) 'God heeft de greep van de zonde in haar leven verbroken hen Hij heeft haar de bovennatuurlijke kracht van de inwonende Heilige Geest gegeven om Zijn Woord te gehoorzamen en zich te onderwerpen aan Zijn weg en Zijn wil' Ik ben benieuwd hoe ze dit gaat uitwerken. Inmiddels geabonneerd, ik zie uit naar je blogs.
    Als reactie op de opmerking die jij citeert: Prettig dat ze geen nadruk legt op een gezin / opvoeden. Anders zou ik het boek nu wegleggen, dat vind ik te confronterend omdat wij geen gezin hebben. Maar welke rol / taak ziet ze voor een ongehuwde vrouw?
    En wat betreft mezelf: Goede reminder. Ik draag mijn man graag op handen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke reactie, bedankt! Dat ander accent wil ik apart zetten (in mijn gedachten) daar probeer ik later op terug te komen. Ik vind het fijn dat je aangeeft dat het prettig is dat het boek niet alleen nadruk legt op gezin legt. Ik wil dat echt vermijden in m'n berichten omdat iemand anders dat ook zei. Maar ik zal er niet aan ontkomen denk ik. Nog ene keer: bedankt voor je reactie en ik hoop dat je geniet van mijn blogs! PS dat over niet getrouwde vrouwen is een goeie. In reviews op Amazon komt dat telkens terug.

      Verwijderen