maandag 26 juni 2023

Op ontdekking met Martha Peace: vrouwelijke roeping ontrafeld?

Muurvast op pagina 22
Tot gisteren zat ik muurvast op pagina 22 van "De godvrezende vrouw", en ik moet eerlijk zeggen, Martha Peace de schuldige is! Zij zegt dat mijn man, op basis van Genesis 2:18, mijn belangrijkste bediening moet zijn. Na de Heere. Dus besloot ik Genesis 2:18 te bestuderen.


3 keer lezen over Eva 
Maar toen herinnerde ik me opeens dat ik er al over geschreven heb. Klik maar op het zonnige geel en je kunt het het fijn gaan lezen en bestuderen met de Bijbel opengeslagen bij Genesis 2:18
De grappige reactie van mijn man
Vorige schreef ik het citaat van Martha Peace op een briefje om er foto's van te maken. Toen mijn man het briefje in het voorbijgaan zag liggen, zei hij lachend: Verwacht je serieus dat ik dit van jou ga eisen? Dat zou ons geluk niet bepaald bevorderen! 

Tip: Vergroot de video anders zie je de letters niet 🙈😄  


Ontdekkingen uit de Bijbelverklaring van Matthew Henry
Inmiddels is het anderhalve week verder en las ik mooie dingen in de Bijbelverklaring van Matthew Henry. [1] Ik deel er een paar citaten uit 

  • Indien er slechts één mens in de wereld was, welk een droefgeestige mens zou dat moeten zijn. Volstrekt eenzaamheid zou een paradijs in een woestijn veranderen, een een paradijs in een kerkerhol.
  • God had genadig medelijden met de eenzaamheid van Adam: het is niet goed dat de mens alleen is. Er was een hogere wereld van engelen en een lagere wereld van dieren, en tussen die twee was de mens geplaatst. Omdat er geen wezens waren van zijn eigen aard, niemand waarmee hij vertrouwelijk kon omgaan, kon met recht gezegd worden dat hij alleen was. En God zei: 'Het is niet goed dat hij zo alleen blijft.' 
  • Het is niet goed dat hij zo alleen blijft. Het is niet liefelijk of behaaglijk voor hem, want de mens is een sociaal wezen.

 


  • Adam werd eerst gevormd, gevolgd door Eva. In 1 Korinthiërs 11:7 staat dat de vrouw de heerlijkheid van de man is. De man is het hoofd en zij is als een kroon, een kroon voor haar echtgenoot en een prachtige manifestatie van de zichtbare schepping. Terwijl de man gevormd was uit aards materiaal, was de vrouw nog verfijnder, een stap verder verwijderd van de aarde. Matthew Henry


De stem van Martha Peace: overwegingen en twijfels
Het is goed om de visie van Marta Peace te verkennen. Als ik naar Genesis 2 kijk zie ik geen directe aanwijzingen dat de vrouw ondergeschikt is aan de man of dat Adam de belangrijkste bediening was van Eva. In plaats daarvan onthult Genesis een andere waarheid: mannen en vrouwen zijn samen geroepen als rentmeesters over de aarde. ðŸ‘¨ Adam kon het werk best alleen af maar hij was eenzaam. In Zijn goedheid gaf God Adam zijn Ezer Kenegdo. Uniek gemaakt: een perfecte match.

20 eigenschappen van een Godvrezende vrouw
Vandaag kwam ik aan bij de 20 eigenschappen van een Godvrezende vrouw. Stel je eens voor: een prachtige bloem die straalt in het zonnetje. Nou, een Godvrezende vrouw straalt de glorie van God uit door haar houding en daden. Wat maakt haar zo bijzonder? Juist, dat vind je terug in die 20 eigenschappen genoemd in Spreuken 31

 
Zoals een prachtige bloem in het licht van de ochtendzon de glorie van Gods schepping weerspiegel, zo weerspiegelt een Godvrezende vrouw Gods glorie door haar houding en daden. Wat wordt de vrouw een heerlijk weerspiegeling van God als zij haar bediening als echtgenote ontwikkelt. Martha Peace [2]

Waarom blijf ik zo twijfelen?
Maar eh... ben ik het daar wel helemaal mee eens? Waarom blijf ik zo twijfelen. Tot snel! 😊👋

 ðŸŒŸ Facebook groep

Twee leuke vragen

  1. Welke eigenschappen vind jij belangrijk voor een Godvrezende vrouw om Gods glorie uit te stralen. 🌺💫
  2. 🤔💭 Ben je het eens met Martha Peace's perspectief  in het citaat onder de bloem, of heb je een andere kijk op vrouwelijke roeping?
---

[1] Matthew Henry, deel 1 van 9 uit vierde druk 1985, pagina 20 en 21.
[2] Met toestemming overgenomen uit: De Godvrezende vrouw ISBN: 9789079465521, pagina 25

3 opmerkingen:

  1. Hai Aritha, ik kan me echt helemaal voorstellen dat je het boek de eerste keer heb weggelegd, want met alles wat ik gelezen heb, zou dat ook mijn eerste reactie zijn.
    Inmiddels heb ik alles, dus ook het vervolgblogje, opnieuw gelezen, maar ik blijf echt heel veel moeite hebben met de dingen die zij schrijft, alsof je geen Godvrezende vrouw kan/zou zijn als je niet leeft zoals zij zegt.
    Ik vind het allemaal erg kortzichtig en geen rekening houden met allerlei omstandigheden die er in een gezin kunnen zijn, en dan heb ik het nog niet eens over de ongehuwde, of kinderloze vrouw.
    Eén ding is zeker, alles in mij steigert.
    Ik blijf meelezen, maar ik vraag me af of dit gevoel nog verdwijnt 🙈🙈

    Wat betreft Martha's perspectief in het citaat onder de bloem, denk ik dat ze zowel de Heer als de vrouw tekort doet met haar uitspraak.
    Ik moest met haar citaat namelijk gelijk denken aan het schilderij van Caroline van de Vate 'Bloem in Gods tuin' en het gedicht dat ik daar bij heb geschreven.

    Laat het Uw liefde zijn, Heer Jezus,
    die mij doet openbloeien
    als een roos, die zich
    door licht en warmte opricht
    en haar blaadjes openvouwt.

    Kom met Uw genade, Heer Jezus,
    met de leiding van Uw Geest
    en doe mij meer en meer
    dichter tot U groeien.

    Zodat ik,
    als een roos,
    mijn hoofd opricht naar boven,
    mijn armen in aanbidding hef tot U,
    van wie ik zoveel houd.

    En vanuit die aanbidding, vanuit dit houden van, zal ik willen leven, handelen en wandelen tot Zijn eer en glorie, in elk facet van de persoon die ik ben, als Dochter van de Allerhoogste, als vrouw, als echtgenote, als moeder, als dochter, als vriendin ...
    En dat betekent dat er, in mijn ogen, dagen bij kunnen zijn, dat mijn man het met 'de restjes' moet doen, simpelweg omdat iemand anders even meer mijn aandacht nodig heeft, en ik geloof niet dat ik daarmee niet Godvrezend bezig zou zijn.

    Poeh, het maakt echt wel wat los hoor.
    Zegen en wijsheid voor jou bij het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Rita, En het gedicht is zo mooi. Mag ik hem hier een keertje delen? Verder is dit dus de reden dat ik opnieuw door dit boek wil gaan. Het doet mij ook nog steeds pijn en soms verstop ik dat achter wat humor.

      Verwijderen
  2. Ja, natuurlijk mag dat 🥰
    Knap van je!
    Ik blijf wel meelezen, vind het namelijk heel mooi dat zoals je de blogjes brengt; maar als ik niet, of niet snel reageer, dan weet je waar het uit voortkomt 😄
    Blessings!

    BeantwoordenVerwijderen