zaterdag 8 juli 2023

Bloeiend in Gods plan: De rol van de echtgenote πŸ’πŸ™

Richt je op je rol als echtgenote
Ik las net een stukje opnieuw over hoe een Godvrezende vrouw als een prachtige bloem is die de glorie van God weerspiegelt. Het gaat allemaal om die bediening als echtgenote. Volgens Martha Peace, wordt een vrouw pas echt een schitterende weerspiegeling van God als ze zich volledig richt op haar rol als echtgenote.

Iedere bloem kan bloeien als zij door Gods hand wordt geleid. Het is de verantwoordelijkheid van een vrouw om te leren haar vertrouwen te stellen op Gods trouw en Zijn woord - om te doen wat Hij zegt. Ze kan worden wie Hij wil dat ze wordt, als ze doet wat Hij wil dat ze doet. Er is geen andere manier. Martha Peace [1]



Twintig of dertien kenmerken? πŸ€”πŸŒΌ
Martha vertelt dat God in Spreuken 31:10-31 twintig karaktereigenschappen van een Godvrezende vrouw. Daarna deelt ze een diagram met niet twintig maar dertien kenmerken. Foutje? Ik vind 13 wel genoeg hoor.

13 keer de godvrezende vrouw πŸ™πŸ’«
  1. is te vertrouwen
  2. is vriendelijk
  3. zij vreest de Heere
  4. is gezegend door haar kinderen
  5. is zorgvuldig
  6. is geprezen (alweer)
  7. is niet bang
  8. werkt met haar handen
  9. is wijs
  10. is respectvol naar haar man
  11. is goed voor haar man
  12. is van onschatbare waarde
  13. is gul

Houd je aan de kenmerken uit Spreuken 31 πŸ™Œ✨
Iedere vrouw, die de kenmerken kent (uit Spreuken 31) en zich eraan houdt, kan een godvruchtige echtgenote worden, een Godvrezende vrouw. Haar bediening kan groeien onder de voedende hand van een trouwe en liefdevolle God. Martha citeert uit 2 Petrus 1:

Zijn goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en deugd. (2 Petrus 1:3)



Kenmerken versus realitei
t πŸ™Œ❌
De kenmerken van een Godvrezende vrouw die Martha Peace benadrukt, zijn in mijn optiek niet universeel. Dat vind ik belangrijk om te benadrukken want anders zou een deel van de getrouwde vrouwen niet als godvrezend gezien kunnen worden. Ik heb daarom moeite met deze rij van 13 eigenschappen. Ik neem ze niet klakkeloos over. Hierin neem ik wat afstand van Martha Peace. Jij?

Sommige vrouwen worden niet geprezen door hun kinderen, sommigen vrouwen zullen geen kinderen ontvangen, er zijn vrouwen die niet alleen met hun handen werken en er daarnaast ook vrouwen die angsten ervaren. 

Volgende keer: Martha's oproep tot gebed
πŸ™πŸ“–
Ik kan niet wachten om verder te gaan met mijn review, maar voordat ik aan hoofdstuk 2 begin, wil ik het absoluut over Martha's oproep tot gebed hebben. Wat denk jij? Als je iets oprecht meent, kun je er dan vanuit gaan dat God je gebed zal beantwoorden? Dat is wat Martha zegt.

Waarom wel: πŸ€”✅ 
Waarom niet: πŸ€”❌

Tot de volgende keer!

[1] Met toestemming overgenomen uit: De Godvrezende vrouw ISBN: 9789079465521

6 opmerkingen:

  1. Ik vond bij onderstaande site een mooie uitleg over Spreuken https://zijlacht.nl/die-fantastische-vrouw-spreuken-31/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder... Rond eind april was Spreuken 31 aan de beurt (gewoon omdat dat 't volgende hoofdstuk was) en ik vond 't nogal wat. Huisvrouw... (SV) Volgens vers 10 praktisch onvindbaar. Vervolgens wordt daar een beeld geschetst van een vrouw die haar huis leiding geeft, vooruit denkt & handelt (dingen verkoopt en van ver laat komen). Behalve roem van haar gezin, wordt ze ook in het openbaar aan de poorten geprezen vanwege de dingen die ze doet.
    Ik voel me nogal tekort schieten als huisvrouw, dus dit werd een gebedspunt.
    Mooi dat deze blog kort daarna actief werd; goede reden om hiermee bezig te blijven en me te blijven verdiepen.
    Zo eenvoudig kan gebedsverhoring zijn. Heeft mijns inziens niet te maken met de oprechtheid van het gebed, maar met of het naar Zijn wil is wat we vragen. Bidden is: het eens worden met Hem in plaats van het delen van ons verlanglijstje... Hij wil wel dat we Hem alles vertellen en ons leven en onze verlangens met Hem delen, maar dat is iets anders denk ik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Ik vind het fijn dat je reageert. Naar mijn idee staat het woordje "huisvrouw" niet in de grondtekst. Mooi wat je zegt over bidden: het eens worden met God. Niet altijd makkelijk maar als het juist perspectief er is, dat Hij je liefdevolle Vader is en dat niets ons kan scheiden van Zijn liefde... dan leer je er in groeien.

      Verwijderen
  3. Ik ben ongewenst gescheiden, daarna een tijd alleen geweest en dus ook hoofd van het gezin en nu ben ik hertrouwd met een gelovige man. Wanneer ik boeken of blogs Γ  la Martha Pearce tegenkom dan word ik niet goed. In de echte wereld worden vrouwen en moeders niet altijd geprezen en echtgenote zijn is NIET mijn hoogste roeping. Ik was even waardevol en bruikbaar voor God als single, gescheiden vrouw/moeder. Dit soort boeken zijn niet goed voor de mentale gezondheid van vrouwen voor wie de realiteit niet gelijk loopt met Spreuken 31. En dat zijn de meesten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrepen! Ik snap dat bepaalde delen van het boek niet pastoraal voor je voelen en ik waardeer dat je daarvan bewust bent. Geen zorgen, ik zal zeker de niet-Bijbelse aspecten benoemen en bespreken wanneer het juiste moment daar is. Als ik jouw hulp kan inschakelen, zou dat geweldig zijn. Dit boek heeft mij ook pijn gedaan. πŸ˜” Ik kom daar in één van de toekomstige blogs zeker op terug. Dat kan niet anders. πŸ’”πŸ“š Maar voor nu probeer ik ook de mooie dingen naar voren te halen. Ik ben nog maar in hoofdstuk 1.

      Verwijderen