woensdag 19 juli 2023

Martha's gebed: echtgenoot als belangrijkste bediening πŸ™πŸ‘¨

Martha Peace benadrukt dat het enige dat een vrouw kan belemmeren om een deugdelijke, godvrezende echtgenote te worden, de zonde is. Ze legt uit dat als een vrouw echt een christen is, God in alles heeft voorzien wat tot het leven en de godsvrucht behoort. God heeft de greep van de zonde verbroken en Hij geeft de bovennatuurlijke kracht van de inwonende Heilige Geest om Zijn Woord te gehoorzamen en zich te onderwerpen aan Zijn weg en wil. 

πŸŽ―πŸ‘°πŸ€΅ De belangrijkste bediening van de echtgenote 
Ze vernauwt dit perspectief tot de rol van de getrouwde vrouw met haar echtgenoot als haar belangrijkste bediening.


πŸ™‡‍♀️πŸ’¬ Martha's gebed (schuldbelijdenis, "ik wil"- "leer mij")
Daarna nodigt ze de lezers uit om een gebed uit te spreken en schuld te bekennen, voordat zij doorgaan naar hoofdstuk 2. Dit is het gebed dat ze deelt:

Lieve Heere, ik belijd dat ik niet de vrouw ben geweest zoals U mij wilde hebben. Ik heb uw hulp nodig om die vrouw te worden, Ik wil mezelf toewijden om de taak die ik heb met betrekking tot mijn man, de belangrijkste bediening van mijn leven te maken, Leer mij wat ik moet weten. Ik wil dat mijn leven en mijn relatie met mijn man U verheerlijken. In Jezus naam Amen.

πŸ€”πŸš« Te sterke nadruk op rol van vrouw
Ik durf dit gebed niet letterlijk zo te bidden want het roept bij mij verschillend vragen op. Natuurlijk mag jij dit gebed bidden, iedereen is daar vrij in. Maar mijns inziens...
  1. legt het een (te) sterke nadruk op de rol van een vrouw binnen het huwelijk, waardoor andere aspecten van haar leven en roeping onbenoemd blijven. 
  2. suggereert het bijna dat een vrouw haar eigen ik op moet geven om te zich alleen op haar man te richten. 
  3. legt het geen nadruk op wederzijdse liefde en respect terwijl de Bijbel dat wel doet. 
  4. zegt God nergens dat de man na de Heere de belangrijkste bediening is voor een getrouwde vrouw.

πŸŒŸπŸ™ Mijn eigen gebed zonder hyperfocus [1]
Voor mezelf  heb ik een ander gebed gemaakt:

Liefdevolle Vader, ik kom tot U en leg mijn hart voor U neer. Ik erken dat ik niet perfect ben en regelmatig de fout in ga tegenover mijn man, collega's, anderen (kinderen). Ik heb U zo nodig om te groeien in mijn relatie met anderen. Geef me  meer begrip en liefde.

Help me om mijn gaven en roeping te ontdekken en te ontwikkelen, zodat ik ze kan gebruiken om anderen lief te hebben en te dienen, te helpen, te leiden op de plekken waar ik ben en waar ik vandaag of morgen kom. Help me de week door. Ik vind het moeilijk om de juiste balans te vinden. 

Geef me meer liefde en vriendelijkheid in m'n interacties, thuis en daarbuiten, en laat mijn leven een getuigenis zijn van Uw genade. Maak ons huwelijk zoals U het graag ziet. In Jezus' naam bid ik dit. Amen.

 


πŸ€” God antwoord & verhoort (positief) als je het meent?
Op bladzijde 27 na het stukje met het gebed zegt Martha als afsluitend stukje van het eerste hoofdstuk dit:

Als je zojuist gebeden hebt en je het meende, kun je er vanuit gaan dat God gehoord heeft en dat Hij je gebed zal beantwoorden, want 1 Johannes 5 zegt: "En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil. [2]

Verschillende reacties
Op Instagram werd daar verschillend op gereageerd


Nuance aangebracht (bij deze)
In het algemeen geloof ik dat het veel genuanceerder ligt. God geeft altijd antwoord op gebeden, maar Zijn antwoord is niet altijd wat we willen horen en soms ook niet waar we op hoopten. 

🌈 soms is Gods antwoord "ja" en worden mijn gebeden verhoord op de manier waarop ik het hoopte. Soms zelfs boven wat ik verwachtte.
❌ andere keren kan het antwoord "nee" zijn, wat inhoudt dat God mijn verzoek niet inwilligt en er geen "wonder" gebeurt. Maar betekent niet dat Hij de grote Afwezig is in wat ik meemaak. Juist niet
⏳ er zijn ook momenten waarop God antwoordt met: "wacht" of "nu nog niet". Zie:'soms later pas', hieronder.

πŸ€—πŸ‘† 3 punten met dank aan Evie

Soms later pas
Ik wil benadrukken dat Gods antwoorden niet altijd zo duidelijk of voor de hand liggend zijn als we denken. Daarbij komt nog dat je soms het antwoord jaren later pas ziet, als je terugkijkt op je gebeden en de weg die God met je ging.

Ook al lijkt je gebed geen resultaat te hebben, stop toch niet met bidden. Als je gebed eerlijk (wettig) is en je de verhoring met heel je hart onderwerpt aan Gods wil, weet dan dat je Γ²f je wens zult krijgen, Γ²f anders een tevredenheid zult ontvangen met Gods 'nee'. #AlexanderHume πŸ“–πŸ™Œ


πŸ“šπŸ” Volgende blog 
Hoofdstuk 2 van 'De godvrezende vrouw' onder de loep. Eerlijk gezegd, ben ik nog niet helemaal positief. Jouw inzichten zijn welkom! Stay tuned voor een oprecht review! πŸ˜„ 

Vraagje: is het echt waar dat vrouwen vaak eerder misleid worden en daarom bescherming nodig hebben. #MarthaPeace

Tot de volgende keer!

---

De foto's zijn gemaakt door Tep Ro uit Cambodja. Hij deelt deze foto's om te worden gebruikt door christenen.
[1] Dit aangepaste gebed heeft een bredere focus op het leven van een vrouw en haar relatie met God, waarbij haar huwelijk slechts één aspect is. Het benadrukt het zoeken naar Gods leiding, de ontwikkeling van persoonlijke geestelijke groei en het streven naar liefdevolle relaties in alle aspecten van het leven.
[2] Met toestemming overgenomen uit: De Godvrezende vrouw ISBN: 9789079465521

---
πŸ‘‰ J. deelde: Verhoord gebed
πŸ‘‰ Aritha's visie op Spreuken 31: Ik hoef al die dingen niet te doen

3 opmerkingen:

  1. Geeft Martha te veel nadruk op de rol van de vrouw? Ik denk het niet. Daar gaat het boek toch over? En niet over de rol van de man? Ik heb op de blogs gereageerd die je in deze blogs genoemd hebt. Bij deze herhaal ik hier iets van hetgeen ik daar geschreven heb. De vrouw hoeft geen perfecte naaister of verkoopster te zijn. Het gaat erom, dat wij vrouwen onze mannen ondersteunen in hun verantwoordelijkheid van de HEERE te dienen. Zo lees ik dat de strekking is van spreuken 31. En daarbij laat ik in bovenstaande dus de rol van de man ertussenuit. Maar ik ben dankbaar en blij met de bescherming van mijn echtgenoot. Alhoewel dat soms tegen mezelf ingaat, omdat ik ook overgoten ben met de huidige mentaliteit, dat de vrouw hetzelfde moet kunnen als de man. Maar wij vrouwen zijn wel gelijkwaardig, maar NIET gelijkaardig... Een Bijbels gegeven, waar ik me aan over wil geven, maar wel strijd oplevert...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan van mij een vraag aan jou, om jouw antwoord beter te kunnen begrijpen: Hoort bij de keuze van de prins dan niet het bijbehorende gedrag van de man dat hier beschreven is? En dat een deugdelijke vrouw haar man daarbij zal helpen en bijstaan? Om op die manier te leven dat man en vrouw God alle eer geven in hun leven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt. Ik zie dat we tegelijk om mijn blog waren. Ik haalde mijn reactie weg om te zeggen dat ik later hier nog meer over zou schrijven. Mijn antwoord nu is: dat het belangrijk is om te begrijpen dat dit concept (de deugdelijke vrouw) niet letterlijk verwijst naar een fysieke vrouw.

      De Bijbel personifieert de wijsheid vaak als vrouwelijk, zoals in Spreuken. Dit symboliseert het belang van wijsheid als een deugd die moet worden nagestreefd door iedereen, ongeacht geslacht.

      Het beeld dient als een inspiratiebron voor alle mensen om te streven naar een leven van godvruchtigheid en deugd. Het gaat niet om de invulling van de rol van de man of de vrouw. Maar dat zul je al wel gelezen hebben in de blog waar ik naar verwees? https://geloofhoopenboeken.blogspot.com/2022/10/ik-hoef-niet-al-die-dingen-te-doen.html

      Verwijderen