donderdag 27 juli 2023

Van klei naar kind: een theologische evaluatie van 'De godvrezende vrouw'

 Ik eindigde mijn vorige blog met:

Volgende blog: hoofdstuk 2 van 'De godvrezende vrouw' onder de loep. Eerlijk gezegd, ben ik nog niet helemaal positief. Jouw inzichten zijn welkom! Stay tuned voor een oprecht review! 
Beginnetje aan hoofdstuk 2
Vandaag maak ik een beginnetje. Ik ben nog steeds niet positief en ik denk dat ik weet waar dat door komt...

👇 Lees verder onder de foto.

🧐 Cultureel perspectief? 
Ik ben niet positief omdat ik niet mee kan gaan met de invalshoek waarmee Martha Peace vrouw-zijn benadert. Ze lijkt meer vanuit een cultureel perspectief te spreken dan rechtstreeks uit de Bijbel en daarnaast kijkt ze door de bril van gezag naar de vrouw. [1] Iets dat Gods Woord  zelf niet doet. Ik verwachtte dat het boek 'De godvrezende vrouw' dieper geworteld zou zijn in de Schrift. Maar ik ben vastbesloten om een eerlijk en grondig review te schrijven, waarbij ik zowel de sterke als zwakke punten van dit boek belicht.

😲 Nogal moralistisch
Het eerste dat me opvalt is Martha's nogal moralistische visie op God (en het dienen van Hem). Ze gaat daarbij uit van Romeinen 9:19-21

"U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan? Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt? Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?" Bron: HSV, hoofdstuk 9

God dienen i.p.v. dat Hij ons dient?

Martha Peace: De God van de Bijbel is de soevereinde, rechtvaardige en liefdevolle Heerser van de hele aarde en van Zijn schepsels. Hij is de allerhoogste God, Die een pottenbakker is en wij zijn Zijn klei. Wij moeten ons voor Hem buigen in nederige onderwerping en aanbidding. Onze kijk op het leven moet Godgericht zijn, niet zelfgericht, wij zijn hier om Hem te dienen, in plaats dat Hij er is om ons te dienen, Hij alleen is het waard om geprezen te worden, het is fundamenteel om te begrijpen wat jouw positie is als schepsel dat de Schepper kent, om alle misvattingen te verhelderen die je over God en Zijn beschermende autoriteit kunt hebben. [2]

🤔 Mijn visie op dit stukje:
  • Nadruk op plicht: Het gebruik van termen als "moeten", "nederige onderwerping" en "dienen" suggereert dat onze relatie met God voornamelijk gebaseerd is op plichtsgevoel en gehoorzaamheid. Hoewel gehoorzaamheid aan God zeker belangrijk is, kan een puur moralistische benadering de relatie met God reduceren tot een regeltjes-systeem, waarbij de nadruk ligt op menselijke inspanning om te voldoen aan Gods eisen om Hem te dienen.
  • Eenrichtingsperspectief: het stukje benadrukt dat wij hier zijn om God te dienen, in tegenstelling tot het idee dat God naar ons omziet en ons dient met Zijn liefde en genade. Het suggereert een eenrichtingsperspectief, waarbij de focus ligt op wat wij voor God moeten doen, in plaats van het begrijpen van Gods liefdevolle betrokkenheid bij ons.
  • Christus wordt niet genoemd: In de tekst wordt weliswaar gesproken over "De God van de Bijbel", maar er wordt geen expliciete verwijzing gemaakt naar Jezus Christus als de Zoon van God. Het lijkt erop dat de tekst voornamelijk spreekt over God als Schepper en Heerser, zonder de unieke rol van Jezus als Middelaar en Verlosser te benoemen.

Elke discussie waarin Zijn naam niet gehoord wordt, is zinloos. Calvijn, aangehaald door Elize M. Fitzpatrick [3]


Martha Peace: Het is fundamenteel om te begrijpen wat jouw positie is als schepsel dat de Schepper kent, om alle misvattingen te verhelderen die je over God en Zijn beschermende autoriteit kunt hebben.

🤨 In Christus zijn we...
Mensen en dieren zijn inderdaad schepselen geschapen door de Schepper. Maar als je  tot geloof gekomen bent, is dit een veel te eenzijdig omschrijving van je positie en identiteit. In Christus zijn we niet langer alleen maar schepselen die van Hem afhankelijk zijn, maar worden we deel van Zijn familie. We kregen een bijzondere positie: geliefde kinderen en erfgenamen van Gods genade en beloften. Het begrijpen van deze unieke positie is van groot belang. Zo bezien is Gods werkelijkheid dieper en mooier dan die van Martha Peace.

🌟 Onze daden een prachtige reactie
Je zou met de Bijbel als Gods leidraad tot deze omschrijving kunnen komen:
Het begrijpen van wie God is in Zijn Zoon Jezus Christus is fundamenteel voor Zijn kinderen. Wanneer we Zijn liefde, genade en vergevingsgezindheid omhelzen en groeien in de genade en de kennis van de Heere Jezus, vloeien goede werken daar op een natuurlijke manier uit voort. Onze daden zijn niet langer een plicht, maar een prachtige reactie op Zijn onvoorwaardelijke genegenheid voor ons. We worden daardoor geïnspireerd om anderen lief te hebben en te dienen. Goede werken zijn dus het gevolg van het kennen en begrijpen van wie God is in Jezus Christus.

💨 Tekst uit de context gehaald
Dat Martha Peace Romeinen 9:19-21 gebruikt laat zien dat ze deze teksten uit de context haalt. Dit is de echt bedoeling van deze verzen:

📖⚒️ In Romeinen 9-11 benadrukt Paulus de soevereiniteit van God en Zijn verkiezing van Israël als Zijn uitverkoren volk. Hij legt uit hoe dit past in Gods plan van genade en barmhartigheid voor alle volken. De metafoor van God als Pottenbakker wordt gebruikt om Zijn recht en macht over Zijn schepping te illustreren, maar het beschrijft niet specifiek de unieke relatie tussen de godvrezende vrouw en haar liefdevolle hemelse Vader. Om de theologische boodschap volledig te begrijpen, is het essentieel om de context van deze verzen te overwegen. Deze passage is niet direct verbonden met de persoonlijke relatie van de godvrezende vrouw met God.


Leestip
Heleen Vissers blogbericht:  Bijbelboek Romeinen 9-11 


3 mooie vragen over God dienen 🙏🤔💭
  1. Hoe beïnvloedt een eenzijdige visie op God onze relatie met Hem?
  2. Wat zijn de mogelijke problemen als we onze relatie met God en mensen voornamelijk benaderen als een plicht?
  3. Wat is het grootste verschil tussen een moralistische benadering van het christelijk geloof en een geloofsbenadering die is geworteld in Gods liefde en genade? 

📚🔍Volgende blog (hoofdstuk 2, deel 2)
In één van mijn volgende blogs zoom ik in op wat Martha Peace zegt over waarom getrouwde vrouwen bescherming nodig hebben Ik zal me vooral richten op enkele zorgwekkende aspecten die niet overeenkomen met wat de Bijbel zegt. 

Maar eerste een iets positiever bericht over wat de vrouw moet weten over God, zoals genoemd op pagina 30-32. Blijf dus op de hoogte! 🔍🌟

---

[1] Autoriteit en onderwerping zijn niet de focus van de Bijbel
[2] Met toestemming overgenomen uit: De Godvrezende vrouw ISBN: 9789079465521
[3] Boek: Because He Loves Me, pagina 198 over "the hope of the gospel"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten