donderdag 15 december 2022

Autoriteit en onderwerping zijn niet de focus van de Bijbel. Wat wel?

Vorige week kwam het boek binnen dat ik kocht. Ik begon er gelijk in. Het is geschreven door Rachel Green Miller en heet: Beyond Authority and Submission: Women and Men in Marriage, Church, and Society. Het is in het Engels.

NADENKEN OVER RELATIE TUSSEN MAN EN VROUW

Rachel [1] zet mensen aan het denken over de relatie tussen man en vrouw. Ze waarschuwt voor de eenzijdige kijk, die het grootste deel negeert van wat de Bijbel zegt over zowel vrouwen als mannen en hoe zij functioneren om God te verheerlijken. 


Hieronder een stukje dat ik vertaalde. 

EEN LENS VOOR ONZE RELATIES
2. "Hand in Hand, Oog in Oog, van Hart tot Hart

In conservatieve kringen beginnen en eindigen veel gesprekken over vrouw en man met autoriteit en onderwerping. Wie heeft de leiding? Wie mag wat doen? Het is zo dat de Bijbel niet begint en eindigt  met autoriteit en onderwerping - het is het verhaal van Jezus van het begin tot het einde. Als we die boodschap missen, maakt het niet uit wat we nog meer geloven. Geen enkele goede daad of een goed begrip van vrouwen, mannen en gender zal ons redden.

Dat betekent niet dat autoriteit en onderwerping niet belangrijk zijn. We zouden ze niet moeten afwijzen - maar ze zijn niet de focus van de Bijbel. Wanneer we ons concentreren op het handhaven van een hiërarchie - of deze omverwerpen - vergeten we onze eenheid en onderlinge afhankelijkheid en onze oproep tot wederzijdse dienstbaarheid. [2] Vrouwen kunnen dan volledig afhankelijk worden van mannen en toegewijd zijn aan het dienen van hun belangen; mannen vergeten kunnen daardoor hun behoefte aan vrouwen en gaan zich meer richten op het afdwingen van onderdanigheid dan op hun dienen van hun vrouwen en gezinnen.

In tegenstelling tot wat de populaire cultuur beweert, zijn vrouw en man niet van verschillende planeten. We zijn complementair - meer gelijk dan verschillend. Zonder de verschillen te ontkennen, moeten we stoppen met het definiëren van de vrouw als het tegenovergestelde van mannen en vice versa. Dergelijke verdeelde definities creëren en moedigen onnodige conflicten aan en wekken onrealistische en on-Bijbelse verwachtingen op, over hoe vrouwen zich zouden moeten gedragen.

Paulus verwijst regelmatig naar geloofsgenoten, zowel mannen als vrouwen, als zijn medearbeiders. Het woord dat hij gebruikt, sunergos, betekent 'een metgezel op het werk'. [3] Dat geeft het gevoel weer van waarvoor we geschapen zijn en waartoe we in Christus geroepen zijn.

[1] Zie Rachels antwoord op mijn email in Waarom ik twijfel aan Zac Poonen zegt
[2] Westminster Shorter Catechism, answer 3
[3] Thayer's Greek Lexicon, s.v. 'sunergos', available online from Bible Hub

1 opmerking:

  1. Aritha I agree with you regarding differences in man and woman...yes we are made for each other and when you place us together we do compliment each other. As we serve each other we get to serve in love. I believe if we keep love in the forefront - conflict falls away. I like to think as I serve my spouse it is like I am serving the Lord Jesus and I think my hubby feels likewise. I hope you have a very Merry Christmas friend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen