woensdag 23 november 2022

Waarom ik twijfel aan wat Zac Poonen zegt

Zac Poonen [1] schrijft over de kenmerken van de deugdzame vrouw. Hij zegt dat ze een hart heeft dat God vreest (Spreuken 31:30) en dat dit het fundament voor heel haar leven is. 


INTREPTATIE JAC POONEN OP VROUW

Zac Poonen schrijft ook iets, waarvan ik niet weet of dat in de Bijbel terug te vinden is. Ik twijfel aan deze interpretatie. 

"Toen God Eva schiep, was dat opdat zij een geschikte helper zou kunnen zijn voor de mens (Genesis 2:18). De glorie van deze bediening kan worden gezien, wanneer we ontdekken dat de titel van 'Helper' door Jezus ook wordt gebruikt om te verwijzen naar de Heilige Geest (Johannes 14:16)! Zoals de Heilige Geest onzichtbaar en geruisloos, maar o zo krachtig de gelovige helpt, zo is ook de vrouw gemaakt om de man te helpen. De bediening van de Heilige Geest is 'achter de schermen'. Dus zo is de vrouw geacht te zijn. "

VERDELEN VAN GODHEID BRENGT VERWARRING

Ik vind de vergelijking van de vrouw met de Heilige Geest moeilijk. Ik geloof niet dat de rol van de Heilige Geest als Helper ons iets over het begrip van vrouw-zijn te zeggen heeft. Het "verdelen" van de Godheid in een poging om de relatie tussen mannen en vrouwen uit te leggen, geeft verwarring en vertroebelt de Bijbelse theologie. Daarnaast geeft het geen juiste kijk op van wie wij als geredde mannen en vrouwen in Christus zijn. 

WAAROM IK TWIJFEL AAN WAT ZAC POONEN ZEGT

Waarom ik twijfel aan wat Zac Poonen zegt? Omdat ik dat niet in de Bijbel terug vindHet zelfstandig naamwoord "ezer" wordt eenentwintig keer gebruikt in het Hebreeuwse Oude Testament. [2] Twee keer wordt het gebruikt in de context van de vrouw in Eden. Drie keer wordt het gebruikt voor mensen die helpen (of niet helpen) in levensbedreigende situaties. Zestien keer wordt het gebruikt in verwijzing naar God als helper. We zouden God, als Helper, zeker niet zien als onderdanig aan mensen. Daarom zie ik de rol van "helper" niet als een positie van onderdanigheid. Het concept van een "ideale partner" lijkt de gedachte het beste over te brengen. [3] 

Zac Poonen lijkt de betekenis van "helper" te versmallen om deze aan te passen aan bepaalde culturele opvattingen over de rol van de vrouw. 

RACHEL GREEN MILLER

Ik stelde hier een vraag over aan Rachel Green Miller. Zij schreef een boek over deze materie en ik was erg benieuwd wat zij over dit artikel zou zeggen. Ik vertaalde een gedeelte ervan het naar het Engels. Dit was haar antwoord:

Hi Aritha,

Thank you for your email.

No, that's not biblical. There are many women in Scripture who are not "behind the scenes." Deborah, Hannah, the Proverbs 31 woman, Esther, Mary, Sarah, etc. 

What he says is his own interpretation. 

God bless you, 

Rachel

---

1 opmerking:

  1. Veel van wat Zac. Poonen schrijft kan ik toch wel onderschrijven. Afgelopen zaterdag hadden wij cursus theologische vorming gemeenteleden. Daar behandelden we Luther, Calvijn, Pelagius en Arminius... Culturele achtergronden, bepaalden hoe allen in het leven stonden en de Bijbel lazen of probeerden te vertalen naar hun tijd. Het mooie van al deze mensen was dat zij Gods waarheid onderzochten. In bepaalde opzichten en soms cruciale, verschilden zij van inzicht. Maar het waren vooral hun volgers die zich nog extremer gingen gedragen. (Zie de boerenopstand bij Luther o.a..)

    Paulus verklaarde in de Bijbel dat we door genade zalig worden en niet door de werken der wet. Want wij zijn dood... Echter, Jakobus zegt dat we de werken moeten doen om zalig te zijn... Wie heeft er nu gelijk? BEIDEN! Want door genade zijn wij zalig geworden, maar daar volgen wel de werken uit voort! Zien we die werken niet? Dan zijn wij dood en niet Levend. Maar dat oordeel is niet aan de mensen om ons heen. Dat oordeel is aan God en wij hebben onszelf te onderzoeken of wij in Christus zijn.

    Ik wil niet zeggen dat ik de Bijbel juist kan intrepeteren. Maar wel dat ik Hem graag onderzoek. En wil handelen naar de bevindingen... Ik zie mezelf als vrouw, niet als beeld van de Heilige Geest. Zo lees ik het ook niet in de Bijbel. Ik ben een 'gewoon' mens, maar wel anders dan de man, en hoop mijn echtgenoot met mijn gaven als vrouw en de opdracht die de HEERE daarbij gegeven heeft, te steunen. Idealiter zou dat geen probleem moeten zijn. Want mijn man gelooft, dat Christus zijn hoofd is. En als ik Christus wil dienen, is dat dus geen probleem... Dan houd ik echter geen rekening met de strijd van de oude mens in ons. Man èn vrouw, hebben daarbij de hulp van Gods Heilige Geest nodig. Want heel eerlijk gezegd, vind ik het soms best moeilijk om onze HEERE gehoorzaam te zijn...

    BeantwoordenVerwijderen