zaterdag 4 maart 2023

Trouwen, kinderen krijgen en je huis besturen

1 Timotheüs 5:14 Ik wil dan dat jonge weduwen trouwen, kinderen krijgen, hun huis besturen en aan de tegenpartij geen aanleiding tot laster geven.

Sommige christenen interpreteren deze tekst als een instructie voor alle getrouwde vrouwen om thuis te blijven en voor hun huis en/of gezin te zorgen. Is dat terecht? Dat zoek ik uit.


Juiste context
Voor mij is het belangrijk om deze passage in de juiste context te plaatsen. Toen ik dat deed, ontdekte ik tot mijn verrassing dat Paulus zich in deze brief richt tot specifieke mensen en situaties binnen de vroege christelijke gemeenschap. 

💡 Lees deze brief in één keer om een beter begrip krijgen van de context, samenhang en perspectief van zijn boodschap. Dit helpt je bij het begrijpen van de theologische ideeën die Paulus uiteenzet en kan helpen bij het plaatsen van zijn boodschap binnen de bredere context van het vroege christendom

Waarom hadden de jonge weduwen deze aansporing nodig
In de tijd van het Nieuwe Testament was het leven moeilijk en onzeker voor het grootste deel van de vrouwen die weduwe werden omdat ze daardoor afhankelijk werden van anderen voor hun levensonderhoud en bescherming. Vrouwen in die tijd hadden over het algemeen minder kansen op onderwijs en werk dan mannen. Het maakte het voor weduwen moeilijk om financieel onafhankelijk te zijn. De instructie van Paulus aan jonge weduwen om te trouwen, kinderen te krijgen en voor hun huis te zorgen, moet in deze context worden begrepen. Door te trouwen en kinderen te krijgen, zouden jonge weduwen een bron van financiële en sociale steun hebben. Bovendien zou het beheren van hun huis en zorgen voor hun familie hen een gevoel van doel en betekenis geven.

Hoe oud waren deze jonge weduwen?
De vrouwen waren relatief jong, misschien in hun late tienerjaren of twintiger jaren (meisjes trouwden zodra ze fysiek volgroeid, wat meestal rond de leeftijd van 12-14 jaar was. Alleen aristocratische meisjes mochten wachten tot de iets ouder waren omdat dit hen meer tijd gaf om zich voor te bereiden op hun rol als echtgenote en moeder. 

Hoop op God! 
Paulus stelt heel pastoraal voor dat weduwen die alleen zijn achtergebleven en geen steun van familie of vrienden hebben, hun hoop moeten vestigen op God en moeten volharden in gebed. Hij adviseert dat zij zich moeten richten op hun relatie met God en hun geestelijk welzijn, in plaats van op hun materiële omstandigheden. 

Neem hen niet aan
Maar hij zegt ook:

"... neem jonge weduwen niet aan (om financieel te steunen in de kerkelijke gemeenschap). Want als zij door het volgen van hun lusten zich afkeren van de dienst van Christus, willen zij trouwen, en ontvangen zij het oordeel omdat zij hun eerste trouw tenietgedaan hebben. En zo leren zij meteen ook om doelloos overal langs de huizen te gaan. En zij zijn niet alleen doelloos bezig, maar zij zijn ook praatziek, en zij bemoeien zich met zaken die hun niet aangaan, en praten over dingen die onbehoorlijk zijn. En meteen ook leren zij ledig omgaan bij de huizen; en zijn niet alleen ledig, maar ook klapachtig, en ijdele dingen doende, sprekende, hetgeen niet betaamt.: 

Wees voorzichtig, Timotheus!
Paulus adviseert Timotheüs om voorzichtig te zijn bij het ondersteunen van deze vrouwen, omdat sommigen van hen mogelijk niet oprecht waren in hun motivatie maar alleen geïnteresseerd in financiële ondersteuning. Wanneer Paulus zegt dat zij worden "veroordeeld omdat zij hun eerste trouw hebben verbroken", betekent dit dat het zijn ervaring is dat een gedeelte jonge weduwen niet trouw bleven aan hun eerste belofte om hun leven aan Christus te wijden. Ze werden afgeleid door materiële zaken; dankzij de financiële steun van de gemeenschap. Uiteindelijk zou dat schadelijk zijn voor henzelf maar ook voor anderen.


Mijn samenvatting

1 Timotheüs 5:14 Ik wil dan dat jonge weduwen trouwen, kinderen krijgen, hun huis besturen en aan de tegenpartij geen aanleiding tot laster geven.

Paulus richt zich in zijn brieven tot jonge weduwen die financiële steun zoeken van de kerk. Paulus moedigt hen aan om te trouwen en een gezin te stichten, en niet afgeleid te worden door andere verlangens die hen zullen aftrekken van hun toewijding aan God. Hij maakt zich zorgen over de jonge vrouwen die met het geld van de gemeenschap hun toewijding aan God verwaarlozen en daardoor óók de gemeenschap in gevaar brengen. Hij adviseert Timotheus dat daarom alleen financiële steun geboden moet worden aan weduwen die ouder zijn, geen familie hebben en zich oprecht inzetten voor God en de gemeenschap.

Mijn conclusie
Voor mij is het duidelijk dat de nadruk ligt op Paulus' zorg voor het bevorderen van geestelijke groei en het beschermen van de integriteit en stabiliteit van de gemeenschap. Het gaat hier niet over instructies voor alle getrouwde vrouwen en weduwen om thuis te blijven en voor hun eigen huis en/of gezin te zorgen.

💗 Ik ben benieuwd hoe jij over deze tekst denkt.

-----

9 goede vragen over 1 Timotheüs 5:14 en de context

1 Timotheüs 5:14 Ik wil dan dat jonge weduwen trouwen, kinderen krijgen, hun huis besturen en aan de tegenpartij geen aanleiding tot laster geven.

  1. Wat is de context van deze passage en wat is de betekenis van de instructies voor jonge weduwen?
  2. Hoe is de opvatting van de samenleving over het huwelijk en de rol van vrouwen in die tijd van invloed geweest op deze passage?
  3. Wat zijn de belangrijkste doelen die Paulus probeert te bereiken door jonge weduwen aan te moedigen om te trouwen en kinderen te krijgen?
  4. Wat zijn enkele mogelijke redenen waarom jonge weduwen "vatbaarder" zouden kunnen zijn om te roddelen dan anderen? Zie vers 13.
  5. Hoe kunnen moderne lezers deze passage interpreteren en toepassen in een hedendaagse context?
  6. Hoe verhoudt deze passage zich tot andere instructies over weduwen in de bijbel, zoals de zorg voor weduwen in Deuteronomium 10:18 en de weduwen en wezen in Jacobus 1:27?

  7. Welke theologische concepten of principes komen tot uiting in deze passage met betrekking tot huwelijk, gezin en het vermijden van laster?

  8. Hoe zou een hedendaagse kerk die deze passage als richtlijn neemt, kunnen omgaan met jonge weduwen die om welke reden dan ook niet kunnen of willen trouwen?

  9. In hoeverre kunnen we deze passage zien als een manier om jonge weduwen te beschermen tegen de verleidingen van de heidense cultuur en praktijken?

4 opmerkingen:

  1. Hoe denk ik erover? Ik kan alleen maar voor mezelf spreken als ik zeg dat het voor mij heel belangrijk is genoeg tijd en rust te hebben om mijn man de gelegenheid te geven genoeg inkomen te verwerven en aandacht aan (klein)kinderen te geven. Ik merk aan mezelf dat als ik teveel betaald ga werken(meer dan drie morgens in de week) ik mijn rust kwijtraak en ik dus geen rust in mijn hoofd heb om mijn aandacht aan God te wijden. Door bijvoorbeeld de preek van de zondag te verwerken in mijn dagelijkse leven. En dat is voor mijn man en mij toch wel het belangrijkste...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Yvonne, voor je reactie. Best pittig om een goede balans te creëren. Als ik het goed begrijp heeft het hebben van voldoende tijd en rust een positief effect op jouw relatie met God en jouw dagelijkse leven met God? Hoe stem jij je jouw werkuren af op de behoeften van jouw gezin? Werk je alleen 's-morgens?

      Verwijderen
    2. Klopt, de rust heeft meestal een positief effect op mijn relatie met God. Maar ook daarin heb ik wel structuur nodig. Teveel rust maakt dat ik chaotisch wordt. Van nature ben ik namelijk een chaoot. Het is voor mij dan ook heel verstandig(en vaak doe ik dat dan ook wel) om 's morgens mijn werk te doen. Sowieso werk ik drie keer in de week 's morgens telkens twee uurtjes bij ouderen die het huishouden zelf niet meer kunnen. Ik heb mijn vaste taken per dag van de week. Zorg ervoor dat ik mijn rustige momenten heb, maar ben daar wel flexibel mee. Ik pas me aan, aan wat er op mijn weg komt. Dus dat betekent dat ik soms juist 's middags mijn rust neem en soms juist 's morgens. Wanneer ik daar niet bewust mee omga, merk ik dat ik spanning opbouw. En als mijn man dan 's morgens op een voor mij vrije dag, naar zijn werk gaat, laat ik een bad met warm water vollopen. Heerlijk ontspannen! Meestal knap ik daar een heleboel van op. Dus een lang verhaal kort gezegd: Ik pas me aan, aan de behoeften van de mensen om me heen, maar let wel op mijn eigen behoeften. Elke dag een uurtje(en soms meer) even alleen zijn met mijn gedachten is héél belangrijk voor mij.

      Verwijderen
  2. Wat ik bedoel met de preek verwerken in mijn dagelijkse leven? Afgelopen zondag in de preek 's avonds haalde de predikant Kajafas aan, die vanwege zijn eigenbelang Jezus wilde doden. Ondertussen sprak hij wel een profetisch woord. Want Jezus stierf inderdaad voor héél Zijn volk. De diepere laag in de tekst. Het gaf mij wel te denken deze week. Waarom doe ik de dingen? Uit eigenbelang? Of wil ik eerlijk leven voor de HEERE? Ik liep ertegenaan deze week. En oh oh, 1at schiet ik daarin toch als mens veel tekort. En dan te mogen weten dat God alles heeft volbracht! Ook voor mij... Dat geeft rust.

    BeantwoordenVerwijderen