woensdag 27 september 2023

Vrouwen worden eerder misleid, daarom!

Houd in gedachten dat je nooit zult zijn wie je bent totdat jij je in Gods plan schikt, door je onder het gezag van je man te plaatsen. Martha Peace 


Vrouw heeft geestelijke bescherming nodig
Martha Peace benadrukt dat vrouwen een geestelijke 'bedekking' nodig hebben in de vorm van het gezag van haar man. Ze zegt dat er minimaal 3 redenen in de Bijbel staan waarom de vrouw die bescherming nodig heeft

Martha Peace: 3 redenen waarom de getrouwde vrouw bescherming nodig heeft 
  1. De invloed die de wereld over haar heeft: Een vrouw wordt vaker op een subtiele, onbewuste manier beïnvloed. God wil haar tegen deze geestelijke invloed beschermen door het gezag van haar man, als haar spirituele 'bedekking'. 1 Johannes 2:12
  2. De duivel: De satan is tegen alles wat God heeft ingesteld en probeert het huis en de rol van de vrouw te ondermijnen. Gelooft zij niet dat God het gezag aan haar man heeft gegeven om haar hiertegen te beschermen, dan begeeft zij zich buiten Gods wil en heeft zij Bijbels gezien niet alles gedaan waarmee zij stand kan houden Efeze 6:10-11,13
  3. Misleiding (want vrouwen worden vaak eerder misleid): Niet Adam is immers misleid, maar Eva is toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen. Daarom moet de vrouw beschermd worden door het gezag dat de man over haar heeft, als haar spirituele 'bedekking'. 1 Timotheus 2:12-14


Sarah en Joëlle over geestelijke 'bedekking' 
Sarah en haar vriendin Joëlle zitten gezellig in de achtertuin te kletsen over van alles en nog wat. Zelfs over boeken. 

"Weet je wat ik laatst las in dat boek van Martha Peace?" vraagt Joëlle vol enthousiasme. "Ze zegt dat wij vrouwen een soort geestelijke 'bedekking' nodig hebben. En dat God dat geeft door het gezag dat onze mannen. God is zo goed dat Hij hierin voorziet."

Sarah trekt haar wenkbrauwen op en zegt, "Nou, als ik mijn man vertel dat hij mijn geestelijke 'bedekking' moet zijn, gaat hij vast denken dat hij een soort magisch paraplu is. Pfff...

Joëlle tuurt naar de koffiemok in haar handen. "Sja, eerlijk gezegd heb ik ook geen idee waar het in de Bijbel staat maar ik vind het wel mooi klinken dat het zijn rol is:mij beschermen."

Sarah knikte. "Ik pak de Bijbel erbij om te kijken hoe Gods bescherming van Zijn kinderen. Check, check!"

--- 

Als jij je onder het gezag van je echtgenoot staat, plaats jij jezelf eigenlijk in de veiligste positie die er is - onder Gods wil. God houdt van jou en Hij is goed. Je hoeft niet bang te zijn want er zijn veel aanvullende voorzieningen die God geeft om jou te beschermen. Martha Peace 

 


Ondanks de gebreken van de echtgenoot, heeft God ervoor gekozen om de vrouw onder het gezag van haar echtgenoot te plaatsen. - Martha Peace ☂️

--- 

Sarah en Joëlle over geestelijke bedekking (2)

In het stille donker van haar slaapkamer licht Sarah's telefoon op en klinken er een paar vertrouwde bliepgeluidjes. Pfff, wie appt er nou zo laat? Ze komt overeind en ziet het bericht van Joëlle: "Hey Sarah, wilde ff zeggen, dat ik er met m'n man over gepraat heb over wat Martha Peace zegt."

Sarah glimlacht. Ze pakt haar telefoon nu helemaal in haar hand en tikt terug: "Oké, wat zei hij?"

Joëlle typt snel: "Hij zegt dat 'hoofd zijn' in de Bijbel eigenlijk meer over de relatie gaat dan over autoriteit. Het lijkt op een lichaam-en-hoofd-ding, niet op een baas-ding. Een hoofd 'van' en niet 'over'. Snap je?  En dat Hij me niet an beschermen maar de Heer wel😊"

Sarah leest het bericht en tikt terug: "Oh mooi, Joëlle; ik app morgen trug, slaap bijna... 💤👍"
---

Vraagje over Paulus' paraplu van het gezag 
De symbolische betekenis van het gezag van onze echtgenoot doet denken aan een beschermende paraplu tegen de vijandelijke pijlen die op ons als vrouwen neerdalen! Waarom noemt Paulus deze allegorische paraplu niet in zijn beschrijving van de geestelijke wapenrusting?

2 opmerkingen:

  1. Mmm...deze spruitjes vind ik best lekker hoor!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg er de kriebels van, wanneer mensen zeggen dat vrouwen minderwaardig zijn... Het huwelijk is een afspiegeling van onze relatie met de HEERE. De man is het beeld van Christus en de vrouw is Zijn bruidsgemeente... Wij zijn een hulpe als tegenover. Niet minderwaardig. Juist gelijkwaardig! Zingen wij met psalm 118 vers 7 niet dat De Heer is mij tot hulp en sterkte. Hij is mijn lied mijn psalmgezang. Hij is het Die mijn heil bewerkte, Dies loof ik Hem mijn leven lang... Op deze wijze mag ik mijn man tot hulp en sterkte zijn. Tot heil van zijn ziel. Zoals mijn man mij In Christus in bescherming zal nemen. Niet dat wij het perfect zullen doen. Geenszins! Wij zijn gebroken mensen. Maar ons huwelijk zal wel door Zijn Heilige Geest, een afspiegeling zijn van Gods/Christus' liefde voor Zijn kinderen. Dat hoop en bid ik althans wel, want mooie en vrome woorden zijn gemakkelijk gezegd. De praktijk ligt regelmatig anders, helaas mezelf kennende. Dank aan de HEERE dat er vergeving is te vinden in Christus! Laten we elkaar alsjeblieft in liefde en verdraagzaamheid en de wetenschap verdragen dat er maar Eén was die volmaakt mens was en wij van vergeving mogen en moeten leven... Man èn vrouw...

    BeantwoordenVerwijderen