donderdag 15 december 2022

Autoriteit en onderwerping zijn niet de focus van de Bijbel. Wat wel?

Vorige week kwam het boek binnen dat ik kocht. Ik begon er gelijk in. Het is geschreven door Rachel Green Miller en heet: Beyond Authority and Submission: Women and Men in Marriage, Church, and Society. Het is in het Engels.

NADENKEN OVER RELATIE TUSSEN MAN EN VROUW

Rachel [1] zet mensen aan het denken over de relatie tussen man en vrouw. Ze waarschuwt voor de eenzijdige kijk, die het grootste deel negeert van wat de Bijbel zegt over zowel vrouwen als mannen en hoe zij functioneren om God te verheerlijken. 


Hieronder een stukje dat ik vertaalde. 

EEN LENS VOOR ONZE RELATIES
2. "Hand in Hand, Oog in Oog, van Hart tot Hart

In conservatieve kringen beginnen en eindigen veel gesprekken over vrouw en man met autoriteit en onderwerping. Wie heeft de leiding? Wie mag wat doen? Het is zo dat de Bijbel niet begint en eindigt  met autoriteit en onderwerping - het is het verhaal van Jezus van het begin tot het einde. Als we die boodschap missen, maakt het niet uit wat we nog meer geloven. Geen enkele goede daad of een goed begrip van vrouwen, mannen en gender zal ons redden.

Dat betekent niet dat autoriteit en onderwerping niet belangrijk zijn. We zouden ze niet moeten afwijzen - maar ze zijn niet de focus van de Bijbel. Wanneer we ons concentreren op het handhaven van een hiërarchie - of deze omverwerpen - vergeten we onze eenheid en onderlinge afhankelijkheid en onze oproep tot wederzijdse dienstbaarheid. [2] Vrouwen kunnen dan volledig afhankelijk worden van mannen en toegewijd zijn aan het dienen van hun belangen; mannen vergeten kunnen daardoor hun behoefte aan vrouwen en gaan zich meer richten op het afdwingen van onderdanigheid dan op hun dienen van hun vrouwen en gezinnen.

In tegenstelling tot wat de populaire cultuur beweert, zijn vrouw en man niet van verschillende planeten. We zijn complementair - meer gelijk dan verschillend. Zonder de verschillen te ontkennen, moeten we stoppen met het definiëren van de vrouw als het tegenovergestelde van mannen en vice versa. Dergelijke verdeelde definities creëren en moedigen onnodige conflicten aan en wekken onrealistische en on-Bijbelse verwachtingen op, over hoe vrouwen zich zouden moeten gedragen.

Paulus verwijst regelmatig naar geloofsgenoten, zowel mannen als vrouwen, als zijn medearbeiders. Het woord dat hij gebruikt, sunergos, betekent 'een metgezel op het werk'. [3] Dat geeft het gevoel weer van waarvoor we geschapen zijn en waartoe we in Christus geroepen zijn.

[1] Zie Rachels antwoord op mijn email in Waarom ik twijfel aan Zac Poonen zegt
[2] Westminster Shorter Catechism, answer 3
[3] Thayer's Greek Lexicon, s.v. 'sunergos', available online from Bible Hub

woensdag 23 november 2022

Waarom ik twijfel aan wat Zac Poonen zegt

Zac Poonen [1] schrijft over de kenmerken van de deugdzame vrouw. Hij zegt dat ze een hart heeft dat God vreest (Spreuken 31:30) en dat dit het fundament voor heel haar leven is. 


INTREPTATIE JAC POONEN OP VROUW

Zac Poonen schrijft ook iets, waarvan ik niet weet of dat in de Bijbel terug te vinden is. Ik twijfel aan deze interpretatie. 

"Toen God Eva schiep, was dat opdat zij een geschikte helper zou kunnen zijn voor de mens (Genesis 2:18). De glorie van deze bediening kan worden gezien, wanneer we ontdekken dat de titel van 'Helper' door Jezus ook wordt gebruikt om te verwijzen naar de Heilige Geest (Johannes 14:16)! Zoals de Heilige Geest onzichtbaar en geruisloos, maar o zo krachtig de gelovige helpt, zo is ook de vrouw gemaakt om de man te helpen. De bediening van de Heilige Geest is 'achter de schermen'. Dus zo is de vrouw geacht te zijn. "

VERDELEN VAN GODHEID BRENGT VERWARRING

Ik vind de vergelijking van de vrouw met de Heilige Geest moeilijk. Ik geloof niet dat de rol van de Heilige Geest als Helper ons iets over het begrip van vrouw-zijn te zeggen heeft. Het "verdelen" van de Godheid in een poging om de relatie tussen mannen en vrouwen uit te leggen, geeft verwarring en vertroebelt de Bijbelse theologie. Daarnaast geeft het geen juiste kijk op van wie wij als geredde mannen en vrouwen in Christus zijn. 

WAAROM IK TWIJFEL AAN WAT ZAC POONEN ZEGT

Waarom ik twijfel aan wat Zac Poonen zegt? Omdat ik dat niet in de Bijbel terug vindHet zelfstandig naamwoord "ezer" wordt eenentwintig keer gebruikt in het Hebreeuwse Oude Testament. [2] Twee keer wordt het gebruikt in de context van de vrouw in Eden. Drie keer wordt het gebruikt voor mensen die helpen (of niet helpen) in levensbedreigende situaties. Zestien keer wordt het gebruikt in verwijzing naar God als helper. We zouden God, als Helper, zeker niet zien als onderdanig aan mensen. Daarom zie ik de rol van "helper" niet als een positie van onderdanigheid. Het concept van een "ideale partner" lijkt de gedachte het beste over te brengen. [3] 

Zac Poonen lijkt de betekenis van "helper" te versmallen om deze aan te passen aan bepaalde culturele opvattingen over de rol van de vrouw. 

RACHEL GREEN MILLER

Ik stelde hier een vraag over aan Rachel Green Miller. Zij schreef een boek over deze materie en ik was erg benieuwd wat zij over dit artikel zou zeggen. Ik vertaalde een gedeelte ervan het naar het Engels. Dit was haar antwoord:

Hi Aritha,

Thank you for your email.

No, that's not biblical. There are many women in Scripture who are not "behind the scenes." Deborah, Hannah, the Proverbs 31 woman, Esther, Mary, Sarah, etc. 

What he says is his own interpretation. 

God bless you, 

Rachel

---

vrijdag 18 november 2022

Eva: de ideale partner voor Adam

In Genesis 2:18 lezen we over het enige dat niet als "goed" werd verklaard in de hele schepping van God: "Toen zei de HEERE God: 'Het is niet goed dat de mens alleen is.'" Hetzelfde vers bevat de volgende tekst: Gods oplossing: "Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem." 


Twee Hebreeuwse termen in dit vers geven belangrijke informatie om de schepping van Eva als de eerste vrouw beter te begrijpen. Het woord dat met "helper" is vertaald, is de Hebreeuwse term 'ezer . Dit woord wordt soms zelfs voor God gebruikt, waarbij wordt opgemerkt dat Hij onze Helper is (Psalm 115:9-11). We zouden God, als Helper, zeker niet zien als onderdanig aan mensen, noch zouden we de rol van "helper" in Genesis 2:18 moeten begrijpen als een positie van onderdanigheid. Het concept van een "ideale partner" lijkt de gedachte het beste over te brengen.

Het tweede belangrijke Hebreeuwse woord in dit vers, vertaald met "passend" is kenegdow. Het betekent letterlijk 'volgens het tegenovergestelde van hem'. Met andere woorden, de focus ligt op een passende match. Eva is niet boven of onder Adam geschapen; ze was complementair. De dieren die Adam een ​​naam had gegeven, hadden elk een geschikte metgezel (Genesis 2:20), en Adam kreeg ook een passende metgezel. Eva was "precies goed" voor hem.

Zowel de man als de vrouw zijn gemaakt naar Gods beeld, volgens Genesis 1:27 : “En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen..”

De apostel Paulus verwijst naar Genesis als hij zegt: "Een man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen één vlees worden" (Efeziërs 5:31). De gelovige en vrouw mogen in het huwelijk als één leven, verenigd in liefde voor God en voor elkaar, een voorbeeld van de liefde die Christus heeft voor Zijn bruid, de Kerk.

woensdag 16 november 2022

Discipelschap voor vrouwen

Ik twijfel nog steeds of het titel van mijn blog de lading van mijn blog dekt maar ik laat hem staan. Ik had ook kunnen kiezen voor Bijbelse vrouwelijkheid. 

Maar dat is niet waar ik over wil schrijven. 


DISCIPELSCHAP VOOR VROUWEN DIE WEDERGEBOREN ZIJN

Ik schrijf niet over christelijke vrouwen in het algemeen maar kies voor een andere invalshoek: discipelschap voor vrouwen die persoonlijk in God zijn gaan geloven. Dat is een mondvol tekst, en ik haalde die gedeeltelijk uit 1 Petrus 1:3

Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.