donderdag 13 april 2023

3 vragen over de rol van vrouwen in de theologie

In sommige christelijke kringen is er nog steeds discussie over de rol van vrouwen in de theologie 🤔 Kunnen vrouwen wel of niet openlijk schrijven en spreken over theologie schrijven 📝 Er zijn verschillende meningen over, van het alleen schrijven voor een vrouwelijk publiek tot het compleet verbieden van het schrijven over theologie door vrouwen.

Citaat Rachel Green Miller
Onder de foto deel ik een fragment uit hoofdstuk 13 "Prevalent Teaching on Women and Men in the Church" 


"Sommige conservatieve christenen debatteren over of vrouwen mogen bloggen en schrijven over theologie. Sommigen zeggen dat het prima is. Anderen zeggen dat het alleen gepast is als ze schrijven, bloggen voor een vrouwelijk publiek. Enkelen zeggen dat het ongepast is, omdat mannen geen theologie van vrouwen zouden moeten leren. [2]

Sommigen maken zich er ook zorgen over dat vrouwelijke bloggers en schrijvers valse leerstellingen corrigeren of aanspreken. Dat soort confrontatie wordt door sommigen gezien als strijdig met de aard van een vrouw, namelijk onderdanigheid en gehoorzaamheid, en zou vrouwen in een positie plaatsen om mannen te beoordelen of te leiden.[3]

Vrouwen die publiekelijk over theologie schrijven of spreken, vooral als het onderwerp valse leerstellingen betreft, krijgen waarschijnlijk een van deze twee reacties.
  1. "Je mag een man niet corrigeren - vooral niet een pastor / leraar die zo gerespecteerd is als X. Je bent een vrouw!"
  2. "Ik waardeer het werk dat je doet. Maar je zou dit niet moeten doen omdat je een vrouw bent.[3]
Op deze manieren worden vrouwen in de kerk buitenspel gezet. In plaats van gerespecteerd te worden om hun essentiële bijdragen aan het werk en leven van de kerk, worden vrouwen behandeld als onnodige accessoires of rebelse lastpakken."

 


Wat denk jij van de gedachte dat vrouwen niet over theologie mogen bloggen, schrijven of spreken? Laat het me weten in de comments! 💬👇

  • Welke argumenten worden er door conservatieve christenen aangedragen om vrouwen te beperken in de theologie en waarom? Wat vind jij ervan?
  • Welke impact heeft genderdiscriminatie in de theologie op vrouwelijke theologen en schrijvers?
  • Hoe kunnen kerken zorgen voor meer gelijkheid in de theologie en de rol van vrouwen meer respecteren? Heb je wat ideeën, tips?
---

[1] Taken from Beyond Authority and Submission by Rachel Miller ISBN 9781629956114. Used with permission from P&R Publishing Phillipsburg N J USA www.prpbooks.com
[2] See Emilio Ramos, “Why We Do Not Allow Women Bloggers on RGM,” Red Grace Media, May 19, 2014, http://redgracemedia.com/allow-women-bloggers-rgm/.
[3] See Tim Bayly, “Rachel Miller and Valerie Hobbs: Where Is the Apostle Paul When We Need Him?” Baylyblog, September 4, 2015, http://baylyblog.com/blog/2015/09 /rachel-miller-and-valerie-hobbs-where-apostle-paul-when-we-need-him.

donderdag 6 april 2023

Vrouwen hebben een aangeboren talent voor het huishouden (ja of nee)

🌟 Rachel Miller Green deelde een citaat van Mary Kassian, en ik kan niet wachten om het hier op mijn blog te plaatsen! Dit citaat zette me aan het denken gezet en ik wil graag jouw mening erover horen. 

Ik sta zelf niet achter het citaat van Mary. Lees snel verder en laat me weten hoe jij erover denkt! 💭


Citaat Maria Kassian

"De Bijbel leert dat God de vrouw schiep met een unieke vrouwelijke 'neiging' voor het huis. 'Huishouden' staat in de top tien van belangrijke dingen die oudere vrouwen aan jongeren moeten leren (Titus 2:5). De Bijbel moedigt jonge vrouwen aan om 'hun huishouden te beheren' (1 Timotheüs 5:14). 
“Weet je wat het woord ‘huiselijk’ betekent? Het hart van huiselijkheid is een toewijding aan het huiselijk leven. Het is een hart hebben voor het huis.”
God gaf de mens een verantwoordelijkheid om te werken die uniek is voor wat het betekent om mens te zijn. Werk is fundamenteel voor mannelijkheid op een manier dat het niet fundamenteel is voor vrouwelijkheid. Begrijp me niet verkeerd. Dat wil niet zeggen dat vrouwen niet werken, of niet kunnen werken, niet willen werken, of nooit buitenshuis zouden moeten werken. Dat is onzin, en helemaal niet wat de Bijbel leert. Laten we daar duidelijk over zijn! Het betekent echter wel dat man en vrouw verschillend zijn. Als onderdeel van onze door God geschapen "bedrading" is de man verbonden met "werk" op een manier waarop de vrouw dat niet is; en de vrouw is verbonden met huis en relaties op een manier die de man niet is. Dat betekent niet dat een vrouw niet in staat is om te werken, of dat een man niet in staat is om een ​​thuis te creëren en relaties aan te gaan, of dat ze deze dingen nooit doen. Het betekent gewoon dat God man en vrouw schiep met verschillende natuurlijke "neigingen" en verantwoordelijkheidsgebieden. De man is gemaakt met een unieke verantwoordelijkheid om te werken om voor het gezin te zorgen, en de vrouw is gemaakt met een unieke verantwoordelijkheid om te nestelen en familierelaties te koesteren.” [2]

 [2] Mary A. Kassian, True Woman 101: Divine Design: An Eight-Week Study on Biblical Womanhood


-⎻⎺⎺⎻-⎽__⎽--⎻⎺⎺⎻--⎽__⎽🌟-⎻⎺⎺⎻-⎽__⎽--⎻⎺⎺⎻-



🤔📚🏠 Is het echt zo dat de Bijbel vrouwen labelt met een "typisch vrouwelijke" neiging voor het huishouden? 💭


3 vragen waar ik een antwoord op zoek

  1. Is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen in de Bijbel echt zo eenduidig als in dit statement wordt voorgesteld? Wat te denken van vrouwen als Deborah, Esther en Lydia, die leidinggevende rollen hadden. Ontdek wat voor belangrijke rol vrouwen in de vroege kerk  speelden in het verspreiden van het evangelie en de opbouw van de kerk.
  2. In hoeverre kan dit standpunt bijdragen aan genderongelijkheid en het beperken van de mogelijkheden van mannen en vrouwen? Zou dit niet juist kunnen leiden tot het belemmeren van de talenten en gaven die God aan elk individu heeft gegeven? Had de Engelse zendelinge Gayle M. Aylward thuis moeten blijven? Kan een vrouw ook een ander roeping hebben dat "huishoudelijk"?
  3. Is het niet belangrijker om te kijken naar de specifieke talenten en gaven van elk individu, in plaats van te focussen op genderrollen? Galaten 3:28 zegt immers: "Er is geen Jood of Griek meer, geen slaaf of vrije, geen man en vrouw: u bent allen één in Christus Jezus."

----

Met toestemming overgenomen van Rachel Green Millers blog: A daughter of the Reformation

maandag 20 maart 2023

De vrouwenbijbel: waarom ik hem niet zomaar cadeau zou doen

Yep: ik deed eraan mee. Ik was één van de vrouwen die stukjes schreef voor de roze vrouwenbijbel. Het was een uitdagende taak waar ik veel plezier aan beleefde. Nu kijk ik er anders naar. Ik zou de vrouwenbijbel niet zomaar meer cadeau doen.

Waarom niet? Dat leg ik uit in deze blog.


Een onnodige filter
Ik deel een citaat uit het boek 'No Little Women' van Aimee Byrd [1] dat mijn twijfels en bezorgdheden goed verwoordt: 

Zijn er aparte bijbels voor mannen en vrouwen? Uiteraard niet. Maar. wanneer we niche-gerelateerde bijbel voor mannen en vrouwen op de markt brengen, beginnen we het Woord van God door een onnodig filter te zeven. Ik ben me er volledig van bewust dat ik Gods woord lees als een vrouw en niet als een man. Ik geniet zelfs van goedgeschreven en theologisch nuttige artikelen en commentaren naast de Bijbel over de passages met speciale toepassing voor de vrouw. En toch wil ik niet dat mijn Bijbel zich op dit ene deel van mijn identiteit concentreert. Ik verlang naar een Bijbel die mij als medemens* aanspreekt, geschapen naar Gods beeld. Mijn belangrijkste roeping is niet Bijbelse vrouwelijkheid maar heiligheid. En het hebben van een Bijbel die speciaal voor mij als vrouw is gemaakt, zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk is om de Schrift te bestuderen zonder me te focussen op mijn 'vrouwelijkheid'.

Ik checkte mijn stukjes
Deze woorden raakten me. Ik liep naar boven en pakte mijn vrouwenbijbel uit de kast. Ik bladerde er door heen en zocht de stukjes op die ik geschreven had. De zijn echt wel goed maar ik realiseerde me dat het schrijven aan een vrouwenbijbel inderdaad het risico met zich meebrengt dat ik me te focuste op het thema waar ik over schreef dan de universele boodschap van de Bijbel als geheel. 

Tussendoortje
Het is belangrijk om de Bijbel vanuit een bredere context te bestuderen dan een vrouwenbijbel. Je zou de vrouwenbijbel kunnen gebruiken als een "tussendoortje".

De vrouwenbijbel kan toch nuttig zijn
  • De vrouwenbijbel kan nuttig zijn als het gaat om het benadrukken van de rol van vrouwen in de Bijbel en het benadrukken van hun waarde voor God. Maar we moeten voorzichtig zijn om niet in de val te trappen om de Bijbel te benaderen vanuit een specifieke lens in plaats van als een geheel.
  • De vrouwenbijbel kan een nuttige bron zijn voor het leren begrijpen van de culturele context waarin de Bijbel werd geschreven en de uitdagingen waarmee vrouwen in die tijd werden geconfronteerd. Maar het is belangrijk om deze contextuele informatie te integreren in een bredere Bijbelstudie en niet alleen vast te houden aan eigen genderspecifieke interpretaties van de tekst.


4 vragen om aan jezelf te stellen als je een vrouwenbijbel wilt kopen

  1. Ontstaat er geen vertekend beeld van de rol van vrouwen in de Bijbel door bepaalde thema's uit te lichten die over vrouwen gaan? Kan je daarmee dealen? 
  2. Loop je niet het risico dat door bepaalde teksten op een moderne manier te interpreteren, de oorspronkelijke betekenis en context verloren gaan, vooral als het gaat om de rol van vrouwen in de Bijbel? Zou dit tot misinterpretatie kunnen leiden?
  3. Zou je niet liever gewoon een boek naast de Bijbel willen kopen, die geschreven zijn voor vrouwen en hun specifieke leefwereld? 
  4. Bestaat er niet een risico dat een vrouwenbijbel alleen gericht is op vrouwen uit bepaalde culturen en achtergronden, zoals die van het westen, terwijl vrouwen uit andere culturen en achtergronden worden buitengesloten?
😂 Grapje: Is er ook een mannenbijbel? Of moeten mannen de vrouwenbijbel stiekem lezen als hun vrouw er niet bij is? Duh, er is ook een mannenbijbel.

❉⊱•═•⊰❉⊱•═•⊰❉⊱•═•⊰❉

* "Medemens" verwijst naar een breed concept; naar de menselijke gemeenschap als geheel terwijl "vrouw" specifiek verwijst naar een bepaalde sekse binnen die gemeenschap.

[1] No little woman, Aimee Bird (ik heb hem nog niet uit)


2 Timotheüs 3:6 Want tot hen behoren zij die de huizen binnensluipen en vrouwtjes in hun macht krijgen die met zonden beladen zijn en door allerlei begeerten gedreven worden, die altijd leren en nooit tot kennis van de waarheid kunnen komen. 

Amee Byrd legt in haar boek uit dat zwakke vrouwen (vrouwtjes) letterlijk vertaald kunnen worden als "kleine vrouwen". Wat zij met haar boek probeert te doen, is vrouwen aan te moedigen serieuze studenten van het Woord van God te worden met als resultaat dat dit vers nooit op hen van toepassing is.

dinsdag 7 maart 2023

DE KRACHT VAN ÉÉN

Door: ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)

Hooglied is een belangrijk boek voor het Joodse volk. Sommige christenen vermijden het als een sensueel boek over romantische liefde, dat weinig over God zegt. Maar het Joodse volk ziet het als een kostbaar verhaal over Gods hartstochtelijke liefde voor Zijn volk. En hun liefde tot Hem.


Er zijn twee sleutelzinnen uit het Hooglied die erg populair zijn in het joodse denken:
"Ani le dodi ve dodi li" ( אני לדודי ודודי לי) wat betekent:

"Ik ben van mijn geliefde en mijn geliefde is van mij" (Hooglied 6:3),

en ten tweede "Lecha dodi" (לכה דודי) wat betekent,

"Kom, mijn geliefde!" (Hooglied 7:11)

Deze zinnen laten het soort relatie zien waar God ons toe aanzet – om al het andere achter te laten en met Hem mee te gaan. Om alles wat we zijn aan Hem geven, zoals Hij Zichzelf volledig aan ons gegeven heeft.

Het Bijbelse belang van “EEN” worden

God verlangt  ernaar om één te worden met ons 
De Bijbel begint met een vereniging van man en vrouw in de Hof van Eden en eindigt met de bruiloft van het Lam in Openbaring. Genesis leert dat man en vrouw zijn ontworpen om "één vlees" te worden en aan het einde der tijden zullen we samenkomen om eindelijk verenigd te worden met de God die ons ons hele leven onzichtbaar aanwezig is geweest.
Terwijl ik mediteerde over Gods ontwerp dat man en vrouw EEN zouden worden – dat het doel eenheid was – besefte ik dat ook dit een beeld was van onze relatie met God als Zijn volk. Hij verlangt ernaar één met ons te worden.

Eén met God
Het deed me denken aan Yeshua's gebed voordat hij stierf;

En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven, opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt. En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad. (Johannes 17:20-23)

Jood en heiden één in Hem
Toen gingen mijn gedachten naar Efeziërs, en Gods verlangen dat Joodse en heidense gelovigen ook één zouden worden:

Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken, en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.” (Efeziërs 2:14-16)

De Heer, onze God, de Heer is één

En terwijl we te maken hebben met perfecte "eenheid", moeten we ons wenden tot de Shema-verklaring die zo belangrijk is in het jodendom uit Deuteronomium 6:

“Hoor, Israël: de Heer, onze God, de Heer is één! Je zult de Heer, je God, liefhebben met heel je hart, met heel je ziel en met heel je kracht.”

Als we bedenken hoe het huwelijk ervoor zorgt dat man en vrouw één vlees worden, hoe het nieuwe verbond in Yeshua ervoor zorgt dat Jood en heiden één nieuwe man worden in onze Messias, dan doet het er toe dat Gods een-zijn een eenheid is. Hij is één omdat ware eenheid het resultaat is van zelfopofferende liefde.

God is volledig één en verenigd in liefde
Dat is Gods aard. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn elk de essentie van zelfopofferende liefde, dus zijn totaal verenigd in liefde en zijn volledig één. 

Dit is waarom Yeshua zegt: "... opdat zij één mogen zijn zoals Wij één zijn" .

Huwelijk symbool van Gods zelfopofferende liefde 
De drie-enige God is werkelijk één. Het Shema is een zeer centrale verklaring van dat belangrijke feit.
Het huwelijk is door God ontworpen om die zelfopofferende, verenigende liefde te weerspiegelen als een wegwijzer naar Gods ware aard en Zijn verlangen om ook één met ons te zijn in zelfopofferende liefde. Hij heeft ons liefgehad en Zich voor ons opgeofferd. 

Hij verlangt van ons dat wij reageren met onze liefde en bereidheid om ook ons ​​leven voor Hem te geven.


Yesjoea zei,

"Niemand heeft een grotere liefde dan deze, namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden.." (Johannes 15:13)

Andere liefdes verlaten en één zijn met God
Wanneer de man in Hooglied zijn geliefde roept om met hem mee te gaan, en ze verklaren later dat ze volledig bij elkaar horen, is dat een perfect beeld van Gods verlangen dat we alle andere liefdes (en afleidingen) achter ons laten – om volledig van Hem te zijn en Hij volledig van ons – dat we volledig in Hem zouden zijn zoals Hij in ons woont door Zijn Geest. Dit boek is niet alleen voor het Joodse volk, maar voor iedereen die God liefheeft en Zijn offer voor hen erkent, en in eenheid met Hem wil leven.

Eén met broeders en zusters in het geloof
Maar daar blijft het niet bij – zoals Yeshua zei: Hij wil dat wij ook één zijn met onze broeders en zusters in het geloof. De onderlinge liefde is een wegwijzer naar Zijn heerlijkheid, Zijn aard en Zijn wonderbaarlijke liefde.*

Wanneer we zelfopofferend ons leven afleggen ter wille van liefdevolle eenheid met elkaar, wordt God verheerlijkt en wordt Yeshua gezien voor wie Hij werkelijk is.

Zin van het leven
Dit is in wezen de zin van het leven zelf: volledig van God genieten door elke barrière te verwijderen, en in liefde met Hem en met elkaar verenigd zijn. 

Origineel: The Power of One
Vertaald door: Aritha Vermeulen

Deze uitspraak is gebaseerd op de woorden uit het gebed van Jezus Christus uit het evangelie van Johannes, hoofdstuk 17, vers 21-23: "... opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt. En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad."

6 goede vragen over eenheid onder gelovigen
  1. Wat zouden we kunnen leren van de eerste christenen, die bekend stonden om hun onderlinge liefde en saamhorigheid? Hoe kunnen we hun principes toepassen in onze gemeente om eenheid te bevorderen?
  2. Wat zijn enkele van onze belangrijkste overtuigingen en waarden als christenen? En zijn deze overtuigingen en waarden voldoende om ons te verenigen als een gemeenschap, ondanks onze verschillen in achtergrond, denominatie of theologische opvattingen?
  3. Wat zou het betekenen als we als gemeente zouden streven naar eenheid in Christus, niet alleen op zondag, maar in elk aspect van ons leven en onze omgang met anderen? Zou dit ons helpen om ons beter te richten op de missie van de kerk, namelijk om Gods liefde te verspreiden en Zijn Koninkrijk te bouwen?
  4. Waarom breekt verdeeldheid de geloofwaardigheid van Gods heerlijkheid af?
  5. Heb jij wel eens iets ervaren van de positieve impact van eenheid onder gelovigen?
  6. Waarom is er een breuk gekomen tussen de Joodse en niet-Joodse christenen?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)
Wij zijn een Israëlische bediening die is samengesteld uit Joodse en Arabische volgelingen van Yeshua (Jezus) die samen Israël tot zegen willen zijn door het evangelie online te delen, en de nieuwe generatie wedergeboren gelovigen les geeft op ons enige Hebreeuws sprekende Bible College in Israël. Ook helpen wij overlevenden van de holocaust door humanitaire hulp te verlenen.

ONE FOR ISRAEL (site)
FACEBOOK: ONE FOR ISRAEL
INSTAGRAM
TWITTER

zaterdag 4 maart 2023

Trouwen, kinderen krijgen en je huis besturen

1 Timotheüs 5:14 Ik wil dan dat jonge weduwen trouwen, kinderen krijgen, hun huis besturen en aan de tegenpartij geen aanleiding tot laster geven.

Sommige christenen interpreteren deze tekst als een instructie voor alle getrouwde vrouwen om thuis te blijven en voor hun huis en/of gezin te zorgen. Is dat terecht? Dat zoek ik uit.


Juiste context
Voor mij is het belangrijk om deze passage in de juiste context te plaatsen. Toen ik dat deed, ontdekte ik tot mijn verrassing dat Paulus zich in deze brief richt tot specifieke mensen en situaties binnen de vroege christelijke gemeenschap. 

💡 Lees deze brief in één keer om een beter begrip krijgen van de context, samenhang en perspectief van zijn boodschap. Dit helpt je bij het begrijpen van de theologische ideeën die Paulus uiteenzet en kan helpen bij het plaatsen van zijn boodschap binnen de bredere context van het vroege christendom

Waarom hadden de jonge weduwen deze aansporing nodig
In de tijd van het Nieuwe Testament was het leven moeilijk en onzeker voor het grootste deel van de vrouwen die weduwe werden omdat ze daardoor afhankelijk werden van anderen voor hun levensonderhoud en bescherming. Vrouwen in die tijd hadden over het algemeen minder kansen op onderwijs en werk dan mannen. Het maakte het voor weduwen moeilijk om financieel onafhankelijk te zijn. De instructie van Paulus aan jonge weduwen om te trouwen, kinderen te krijgen en voor hun huis te zorgen, moet in deze context worden begrepen. Door te trouwen en kinderen te krijgen, zouden jonge weduwen een bron van financiële en sociale steun hebben. Bovendien zou het beheren van hun huis en zorgen voor hun familie hen een gevoel van doel en betekenis geven.

Hoe oud waren deze jonge weduwen?
De vrouwen waren relatief jong, misschien in hun late tienerjaren of twintiger jaren (meisjes trouwden zodra ze fysiek volgroeid, wat meestal rond de leeftijd van 12-14 jaar was. Alleen aristocratische meisjes mochten wachten tot de iets ouder waren omdat dit hen meer tijd gaf om zich voor te bereiden op hun rol als echtgenote en moeder. 

Hoop op God! 
Paulus stelt heel pastoraal voor dat weduwen die alleen zijn achtergebleven en geen steun van familie of vrienden hebben, hun hoop moeten vestigen op God en moeten volharden in gebed. Hij adviseert dat zij zich moeten richten op hun relatie met God en hun geestelijk welzijn, in plaats van op hun materiële omstandigheden. 

Neem hen niet aan
Maar hij zegt ook:

"... neem jonge weduwen niet aan (om financieel te steunen in de kerkelijke gemeenschap). Want als zij door het volgen van hun lusten zich afkeren van de dienst van Christus, willen zij trouwen, en ontvangen zij het oordeel omdat zij hun eerste trouw tenietgedaan hebben. En zo leren zij meteen ook om doelloos overal langs de huizen te gaan. En zij zijn niet alleen doelloos bezig, maar zij zijn ook praatziek, en zij bemoeien zich met zaken die hun niet aangaan, en praten over dingen die onbehoorlijk zijn. En meteen ook leren zij ledig omgaan bij de huizen; en zijn niet alleen ledig, maar ook klapachtig, en ijdele dingen doende, sprekende, hetgeen niet betaamt.: 

Wees voorzichtig, Timotheus!
Paulus adviseert Timotheüs om voorzichtig te zijn bij het ondersteunen van deze vrouwen, omdat sommigen van hen mogelijk niet oprecht waren in hun motivatie maar alleen geïnteresseerd in financiële ondersteuning. Wanneer Paulus zegt dat zij worden "veroordeeld omdat zij hun eerste trouw hebben verbroken", betekent dit dat het zijn ervaring is dat een gedeelte jonge weduwen niet trouw bleven aan hun eerste belofte om hun leven aan Christus te wijden. Ze werden afgeleid door materiële zaken; dankzij de financiële steun van de gemeenschap. Uiteindelijk zou dat schadelijk zijn voor henzelf maar ook voor anderen.


Mijn samenvatting

1 Timotheüs 5:14 Ik wil dan dat jonge weduwen trouwen, kinderen krijgen, hun huis besturen en aan de tegenpartij geen aanleiding tot laster geven.

Paulus richt zich in zijn brieven tot jonge weduwen die financiële steun zoeken van de kerk. Paulus moedigt hen aan om te trouwen en een gezin te stichten, en niet afgeleid te worden door andere verlangens die hen zullen aftrekken van hun toewijding aan God. Hij maakt zich zorgen over de jonge vrouwen die met het geld van de gemeenschap hun toewijding aan God verwaarlozen en daardoor óók de gemeenschap in gevaar brengen. Hij adviseert Timotheus dat daarom alleen financiële steun geboden moet worden aan weduwen die ouder zijn, geen familie hebben en zich oprecht inzetten voor God en de gemeenschap.

Mijn conclusie
Voor mij is het duidelijk dat de nadruk ligt op Paulus' zorg voor het bevorderen van geestelijke groei en het beschermen van de integriteit en stabiliteit van de gemeenschap. Het gaat hier niet over instructies voor alle getrouwde vrouwen en weduwen om thuis te blijven en voor hun eigen huis en/of gezin te zorgen.

💗 Ik ben benieuwd hoe jij over deze tekst denkt.

-----

9 goede vragen over 1 Timotheüs 5:14 en de context

1 Timotheüs 5:14 Ik wil dan dat jonge weduwen trouwen, kinderen krijgen, hun huis besturen en aan de tegenpartij geen aanleiding tot laster geven.

  1. Wat is de context van deze passage en wat is de betekenis van de instructies voor jonge weduwen?
  2. Hoe is de opvatting van de samenleving over het huwelijk en de rol van vrouwen in die tijd van invloed geweest op deze passage?
  3. Wat zijn de belangrijkste doelen die Paulus probeert te bereiken door jonge weduwen aan te moedigen om te trouwen en kinderen te krijgen?
  4. Wat zijn enkele mogelijke redenen waarom jonge weduwen "vatbaarder" zouden kunnen zijn om te roddelen dan anderen? Zie vers 13.
  5. Hoe kunnen moderne lezers deze passage interpreteren en toepassen in een hedendaagse context?
  6. Hoe verhoudt deze passage zich tot andere instructies over weduwen in de bijbel, zoals de zorg voor weduwen in Deuteronomium 10:18 en de weduwen en wezen in Jacobus 1:27?

  7. Welke theologische concepten of principes komen tot uiting in deze passage met betrekking tot huwelijk, gezin en het vermijden van laster?

  8. Hoe zou een hedendaagse kerk die deze passage als richtlijn neemt, kunnen omgaan met jonge weduwen die om welke reden dan ook niet kunnen of willen trouwen?

  9. In hoeverre kunnen we deze passage zien als een manier om jonge weduwen te beschermen tegen de verleidingen van de heidense cultuur en praktijken?

vrijdag 24 februari 2023

Wijsheid vs Dwaasheid: "Haar voeten blijven niet thuis"

Hoewel de Bijbel veel voorbeelden geeft van werkende vrouwen, zijn er hardnekkige vragen over vrouwen die in de samenleving werken. Een van de grootste zorgen is of het wel of niet gepast is voor vrouwen om buitenshuis te werken of een carrière te hebben. De Bijbel zegt dat vrouwen thuisbewaarders moeten zijn, toch?


Er zijn 2 uitersten wat betreft buitenshuis werkende vrouwen:

  1. Het ene uiterste zegt dat vrouwen alles kunnen en moeten doen wat ze willen, zonder rekening te houden met het effect dat dit op anderen kan hebben. Hoewel deze opvatting in onze seculiere samenleving wordt aangetroffen, is deze niet zo gebruikelijk onder gelovigen, vooral niet onder degenen die trouw willen zijn aan de Bijbel.
  2. Het andere uiterste is dat vrouwen niet buitenshuis mogen werken of carrière moeten maken. Degenen die deze mening hebben, beweren dat vrouwen bedoeld zijn om voor het huis en het gezin te zorgen. Buitenshuis werken leidt tot het loslaten van hun verantwoordelijkheden en het ingaan tegen de geschapen orde die God vanaf het begin heeft ingesteld. [1]


De meeste opvattingen over buitenshuis werkende vrouwen vallen ergens tussen deze twee uitersten in. Maar onder conservatieve christenen wordt thuisblijven beschouwd als het ideaal voor vrouwen. De redenering is dat God vrouwen heeft geschapen om zich op het huis te concentreren, terwijl mannen zijn gemaakt om zich op de buitenwereld te concentreren. Adam werd buiten de tuin gemaakt in de velden waar hij zou werken, maar Eva werd gemaakt in de tuin in "het 'thuis' waar God haar man had geplaatst." [2] 

Vrouwen hebben volgens die opvatting daarom een ​​natuurlijke neiging tot huishoudelijke aangelegenheden. Zoals Mary Kassian het uitlegt:

De Bijbel leert dat God de vrouw schiep met een unieke vrouwelijke 'neiging' voor het huis. 'Thuiswerken' staat in de top tien van belangrijke dingen die oudere vrouwen aan jongeren moeten leren (Titus 2:5). De Bijbel moedigt jonge vrouwen aan om 'hun huishouden te beheren' (1 Timotheüs 5:14). De Bijbel prijst haar die 'zorgvuldig omgaat met de wegen van haar huishouding' (Spreuken 31:27). De Bijbel plaatst vrouwen die niet thuisblijven, in een negatief daglicht (Spreuken 7:11). [3]

De verzen die Mary Kassian hier gebruikt, worden wel vaker genoemd in discussies over vrouwen die buitenshuis werken. De eerste twee verzen zijn genomen uit Paulus' advies voor vrouwen in de kerk. In Titus 2:5 zegt Paulus dat oudere vrouwen jongere vrouwen moeten leren "verstandig en rein te zijn, thuis te werken, vriendelijk, onderworpen aan hun eigen man, zodat het woord van God niet wordt onteerd". In 1 Timotheüs 5:14 zegt hij: "Daarom wil ik dat jongere weduwen trouwen, kinderen baren, het huishouden doen en de vijand geen aanleiding geven tot verwijten."

👉 Over de jonge weduwen: trouwen, kinderen krijgen en huis besturen 

Spreuken 31 bevat verschillende verzen over de zorg van een vrouw voor haar huishouden. Vers 27 zegt: "Ze let goed op de wegen van haar huishouden en eet niet het brood van luiheid." De andere passage uit Spreuken waarnaar Kassian verwijst, is Spreuken 7:11, waar staat: "Zij was onrustig en opstandig, haar voeten bleven niet thuis."

De vraag die we ons moeten stellen is of Spreuken 7:11 echt gaat over vrouwen die buitenshuis werken. Spreuken 7 gaat namelijk over een overspelige vrouw die een man verleidt. In de context is het een waarschuwing aan mannen om zonde te vermijden. Spreuken 7:11 gaat over haar ontrouw. Het punt is niet dat ze van huis weg is. Het punt is dat ze niet trouw is aan haar man.

Wijsheid daarentegen, gepersonifieerd als een vrouw, wordt beschreven in Spreuken 1, 8 en 9. Zowel wijsheid als de overspelige vrouw proberen mannen te beïnvloeden. In Spreuken 7 is de overspelige of dwaze vrouw ontwrichtend, opstandig, op straat, terwijl ze mannen vastgrijpt en kust en hen verleidt tot zonde. We zien haar weer in Spreuken 9. Hier wordt ze beschreven als dwaas, zittend bij de deur of op hoge plaatsen, roepend naar voorbijgangers, hen uitnodigend om binnen te komen, hen aanmoedigend om geheim brood te eten en gestolen water te drinken, waardoor ze zondigen.


In de parallelle passages over wijsheid zien we haar ook op straat, bij de stadspoorten, op de hoogten van de stad, schreeuwend en roepend naar mannen, ze uitnodigend in het huis dat ze heeft gebouwd, ze aanmoedigend om te eten en te drinken op haar feest. Het verschil is waartoe wijsheid mensen leidt. Wijsheid leidt mensen tot kennis en rechtvaardigheid. Haar doel is helpen en bemoedigen, opbouwen en sterken, terechtwijzen en adviseren.

De slechtheid van de dwaze vrouw is niet dat ze niet thuis is of dat ze luidruchtig is of zelfs dat ze mannen beïnvloedt. Haar slechtheid is dat ze mannen tot zonde leidt . Haar doel is vernietigen en afbreken. De methoden van de twee vrouwen zijn vergelijkbaar, maar hun doelen en de eindresultaten zijn heel verschillend.

Geen enkele vrouw zou willen zijn zoals de dwaze vrouw, maar het gevaar schuilt niet in buitenshuis werken. Het is ontrouw en overspelig zijn. We zien dezelfde nadruk op de gevaren van overspel en trouweloosheid in een vers over mannen: "Als een vogel die van haar nest afdwaalt, zo is een man die van zijn huis afdwaalt" (Spr. 27:8).

Net als wijsheid en de Spreuken 31-vrouw, kan een gelovige vrouw trouw zijn aan de Heer en aan haar man terwijl ze binnen of buiten het huis werkt. Het zijn haar hart en houding, niet haar locatie, die essentieel zijn.

[1] Anna Sofia en Elizabeth Botkin, Zoveel meer (San Antonio: The Vision Forum, Inc, 2005), 111.
[2] Mary A. Kassian en Nancy Leigh DeMoss, True Woman 101: Divine Design (Chicago: Moody Publishers, 2012)
[3] Mary Kassian, Girls Gone Wise in a World Gone Wild (Chicago: Moody Publishers, 2010), 76.

---
Met toestemming overgenomen van Rachel Green Millers blog: A daughter of the Reformation

maandag 20 februari 2023

Waarom had de mens een helper nodig?

3 vragen over Adam en Eva waar ik een antwoord op zocht (en vond)

Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. Genesis 2:18

1. Waarom had de mens een ezer kenegdo* nodig? Hij was toch volmaakt?

Ja, de eerste mens inderdaad volmaakt in alle opzichten maar ik lees dat God zag dat het niet goed was voor de mens om alleen te zijn. 


2. Wat betekent het woord alleen in Genesis 2
Het Hebreeuwse woord "bad" betekent letterlijk "alleen, zonder metgezel." Het feit dat God besloot om een helper te creëren die precies bij hem paste, toont hoe noodzakelijk Hij vond dat de mens een metgezel had om mee samen te zijn en te communiceren.

3. Dus de alleenheid maakte dat God Eva creëerde?
De Bijbel zegt nergens dat Adam niet in staat was om zijn verantwoordelijkheden aan te kunnen. Wat de Bijbel wel benadrukt is dat het niet goed was dat de mens alleen was. In Zijn goedheid gaf God Adam zijn Ezer Kenegdo. Uniek gemaakt: een perfecte match.

* helper die overeenkomt (met hem).

---

De Jerusalem Targum (geschreven in het Aramees) ziet het zo dat ezer kenegdo in Genesis 2 voornamelijk over gezelschap gaat. Het interpreteert de uitdrukking als "een jukgenoot, die met hem uitgaat" (בַּר זוֹג כַּד נָפִיק בֵּיהּ).