maandag 20 maart 2023

De vrouwenbijbel: waarom ik hem niet zomaar cadeau zou doen

Yep: ik deed eraan mee. Ik was één van de vrouwen die stukjes schreef voor de roze vrouwenbijbel. Het was een uitdagende taak waar ik veel plezier aan beleefde. Nu kijk ik er anders naar. Ik zou de vrouwenbijbel niet zomaar meer cadeau doen.

Waarom niet? Dat leg ik uit in deze blog.


Een onnodige filter
Ik deel een citaat uit het boek 'No Little Women' van Aimee Byrd [1] dat mijn twijfels en bezorgdheden goed verwoordt: 

Zijn er aparte bijbels voor mannen en vrouwen? Uiteraard niet. Maar. wanneer we niche-gerelateerde bijbel voor mannen en vrouwen op de markt brengen, beginnen we het Woord van God door een onnodig filter te zeven. Ik ben me er volledig van bewust dat ik Gods woord lees als een vrouw en niet als een man. Ik geniet zelfs van goedgeschreven en theologisch nuttige artikelen en commentaren naast de Bijbel over de passages met speciale toepassing voor de vrouw. En toch wil ik niet dat mijn Bijbel zich op dit ene deel van mijn identiteit concentreert. Ik verlang naar een Bijbel die mij als medemens* aanspreekt, geschapen naar Gods beeld. Mijn belangrijkste roeping is niet Bijbelse vrouwelijkheid maar heiligheid. En het hebben van een Bijbel die speciaal voor mij als vrouw is gemaakt, zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk is om de Schrift te bestuderen zonder me te focussen op mijn 'vrouwelijkheid'.

Ik checkte mijn stukjes
Deze woorden raakten me. Ik liep naar boven en pakte mijn vrouwenbijbel uit de kast. Ik bladerde er door heen en zocht de stukjes op die ik geschreven had. De zijn echt wel goed maar ik realiseerde me dat het schrijven aan een vrouwenbijbel inderdaad het risico met zich meebrengt dat ik me te focuste op het thema waar ik over schreef dan de universele boodschap van de Bijbel als geheel. 

Tussendoortje
Het is belangrijk om de Bijbel vanuit een bredere context te bestuderen dan een vrouwenbijbel. Je zou de vrouwenbijbel kunnen gebruiken als een "tussendoortje".

De vrouwenbijbel kan toch nuttig zijn
  • De vrouwenbijbel kan nuttig zijn als het gaat om het benadrukken van de rol van vrouwen in de Bijbel en het benadrukken van hun waarde voor God. Maar we moeten voorzichtig zijn om niet in de val te trappen om de Bijbel te benaderen vanuit een specifieke lens in plaats van als een geheel.
  • De vrouwenbijbel kan een nuttige bron zijn voor het leren begrijpen van de culturele context waarin de Bijbel werd geschreven en de uitdagingen waarmee vrouwen in die tijd werden geconfronteerd. Maar het is belangrijk om deze contextuele informatie te integreren in een bredere Bijbelstudie en niet alleen vast te houden aan eigen genderspecifieke interpretaties van de tekst.


4 vragen om aan jezelf te stellen als je een vrouwenbijbel wilt kopen

  1. Ontstaat er geen vertekend beeld van de rol van vrouwen in de Bijbel door bepaalde thema's uit te lichten die over vrouwen gaan? Kan je daarmee dealen? 
  2. Loop je niet het risico dat door bepaalde teksten op een moderne manier te interpreteren, de oorspronkelijke betekenis en context verloren gaan, vooral als het gaat om de rol van vrouwen in de Bijbel? Zou dit tot misinterpretatie kunnen leiden?
  3. Zou je niet liever gewoon een boek naast de Bijbel willen kopen, die geschreven zijn voor vrouwen en hun specifieke leefwereld? 
  4. Bestaat er niet een risico dat een vrouwenbijbel alleen gericht is op vrouwen uit bepaalde culturen en achtergronden, zoals die van het westen, terwijl vrouwen uit andere culturen en achtergronden worden buitengesloten?
😂 Grapje: Is er ook een mannenbijbel? Of moeten mannen de vrouwenbijbel stiekem lezen als hun vrouw er niet bij is? Duh, er is ook een mannenbijbel.

❉⊱•═•⊰❉⊱•═•⊰❉⊱•═•⊰❉

* "Medemens" verwijst naar een breed concept; naar de menselijke gemeenschap als geheel terwijl "vrouw" specifiek verwijst naar een bepaalde sekse binnen die gemeenschap.

[1] No little woman, Aimee Bird (ik heb hem nog niet uit)


2 Timotheüs 3:6 Want tot hen behoren zij die de huizen binnensluipen en vrouwtjes in hun macht krijgen die met zonden beladen zijn en door allerlei begeerten gedreven worden, die altijd leren en nooit tot kennis van de waarheid kunnen komen. 

Amee Byrd legt in haar boek uit dat zwakke vrouwen (vrouwtjes) letterlijk vertaald kunnen worden als "kleine vrouwen". Wat zij met haar boek probeert te doen, is vrouwen aan te moedigen serieuze studenten van het Woord van God te worden met als resultaat dat dit vers nooit op hen van toepassing is.

4 opmerkingen:

  1. Er is zeker ook een stoere mannenbijbel, Aritha, geen grapje. ☺
    Zelf heb ik ooit de Vrouwenbijbel bij een abonnement cadeau gekregen, en ben er heel erg blij mee, maar dan vanwege de mooie kleuren, en het heeft me nog nooit op deze manier er naar doen kijken of ook maar lezen.
    Voor mij is het gewoon een Vrouwenbijbel vanwege de mooie zachte kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het risico van zo'n vrouwenbijbel is inderdaad dat het teveel focust op een thema. Dat geldt ook voor de Groene Bijbel en de Wetenschapsbijbel denk ik. Al heb ik die laatste nooit ingezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik las dat er een vrouwen bijbel uit kwam dacht ik, ongefundeerd, dat ik die nooit zou gaan kopen. Ik heb dat ook niet gedaan. In dit stukje vind ik de reden dat ik het niet wilde. Mooi uitgelegd. bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede blog Aritha. Moedig om terug te komen op jouw standpunt! Zelf heb ik er altijd veel moeite mee gehad, met al die Bijbels, gericht op verschillende doelgroepen. Het kwam op mij meer over op een 'verkoop'trucje om nog meer geld te verdienen aan de Bijbel. Dat vind ik niet eerbiedig en heel onplezierig dus... Alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat we voor onze kinderen een jongerenBijbel gekocht hebben. Ik zou dat nu dus ook nooit meer doen. De Bijbel is voor IEDEREEN. Ik zou liever een boek kopen rondom een thema, met een Bijbelse fundering. En zelf 'gewoon' de Bijbel ernaast leggen. Zoals jij ook zegt in punt 3.

    BeantwoordenVerwijderen