donderdag 6 april 2023

Vrouwen hebben een aangeboren talent voor het huishouden (ja of nee)

🌟 Rachel Miller Green deelde een citaat van Mary Kassian, en ik kan niet wachten om het hier op mijn blog te plaatsen! Dit citaat zette me aan het denken gezet en ik wil graag jouw mening erover horen. 

Ik sta zelf niet achter het citaat van Mary. Lees snel verder en laat me weten hoe jij erover denkt! 💭


Citaat Maria Kassian

"De Bijbel leert dat God de vrouw schiep met een unieke vrouwelijke 'neiging' voor het huis. 'Huishouden' staat in de top tien van belangrijke dingen die oudere vrouwen aan jongeren moeten leren (Titus 2:5). De Bijbel moedigt jonge vrouwen aan om 'hun huishouden te beheren' (1 Timotheüs 5:14). 
“Weet je wat het woord ‘huiselijk’ betekent? Het hart van huiselijkheid is een toewijding aan het huiselijk leven. Het is een hart hebben voor het huis.”
God gaf de mens een verantwoordelijkheid om te werken die uniek is voor wat het betekent om mens te zijn. Werk is fundamenteel voor mannelijkheid op een manier dat het niet fundamenteel is voor vrouwelijkheid. Begrijp me niet verkeerd. Dat wil niet zeggen dat vrouwen niet werken, of niet kunnen werken, niet willen werken, of nooit buitenshuis zouden moeten werken. Dat is onzin, en helemaal niet wat de Bijbel leert. Laten we daar duidelijk over zijn! Het betekent echter wel dat man en vrouw verschillend zijn. Als onderdeel van onze door God geschapen "bedrading" is de man verbonden met "werk" op een manier waarop de vrouw dat niet is; en de vrouw is verbonden met huis en relaties op een manier die de man niet is. Dat betekent niet dat een vrouw niet in staat is om te werken, of dat een man niet in staat is om een ​​thuis te creëren en relaties aan te gaan, of dat ze deze dingen nooit doen. Het betekent gewoon dat God man en vrouw schiep met verschillende natuurlijke "neigingen" en verantwoordelijkheidsgebieden. De man is gemaakt met een unieke verantwoordelijkheid om te werken om voor het gezin te zorgen, en de vrouw is gemaakt met een unieke verantwoordelijkheid om te nestelen en familierelaties te koesteren.” [2]

 [2] Mary A. Kassian, True Woman 101: Divine Design: An Eight-Week Study on Biblical Womanhood


-⎻⎺⎺⎻-⎽__⎽--⎻⎺⎺⎻--⎽__⎽🌟-⎻⎺⎺⎻-⎽__⎽--⎻⎺⎺⎻-



🤔📚🏠 Is het echt zo dat de Bijbel vrouwen labelt met een "typisch vrouwelijke" neiging voor het huishouden? 💭


3 vragen waar ik een antwoord op zoek

  1. Is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen in de Bijbel echt zo eenduidig als in dit statement wordt voorgesteld? Wat te denken van vrouwen als Deborah, Esther en Lydia, die leidinggevende rollen hadden. Ontdek wat voor belangrijke rol vrouwen in de vroege kerk  speelden in het verspreiden van het evangelie en de opbouw van de kerk.
  2. In hoeverre kan dit standpunt bijdragen aan genderongelijkheid en het beperken van de mogelijkheden van mannen en vrouwen? Zou dit niet juist kunnen leiden tot het belemmeren van de talenten en gaven die God aan elk individu heeft gegeven? Had de Engelse zendelinge Gayle M. Aylward thuis moeten blijven? Kan een vrouw ook een ander roeping hebben dat "huishoudelijk"?
  3. Is het niet belangrijker om te kijken naar de specifieke talenten en gaven van elk individu, in plaats van te focussen op genderrollen? Galaten 3:28 zegt immers: "Er is geen Jood of Griek meer, geen slaaf of vrije, geen man en vrouw: u bent allen één in Christus Jezus."

----

Met toestemming overgenomen van Rachel Green Millers blog: A daughter of the Reformation

2 opmerkingen:

  1. Een prachtig stuk waar ik helemaal achtersta eigenlijk. Ik denk zeker dat een vrouw naast haar huishoudelijke taak nog een andere roeping kan hebben en soms ook een leidinggevende functie. Maar dit zal altijd op de tweede plaats komen, haar gezin (man en kinderen) moeten bovenaan staan op haar prioriteitenlijstje en niet verwaarloosd worden. Punt 3 is wel opmerkelijk dat je dit noemt. Ik denk dat het goed is om dit vers in de context te lezen.

    In de NBG-vertaling van het bovenstaande vers lezen we: ‘Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus.’ Het Jood zijn of niet-Jood zijn (dat is wat Paulus bedoelt met ‘Griek’) doet er niet meer toe.
    Daarbij moeten we wel de vraag stellen: met het oog waarop doet het er niet meer toe? Paulus zegt immers: ‘daarbij is het niet van belang dat men Jood of Griek is’. Waarbij is dat niet van belang? Het antwoord vinden we twee verzen daarvoor: ‘Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus’ (Galaten 3:26)

    Wanneer we denken aan de behoudenis, aan het gered worden, aan het kind van God worden is er geen onderscheid tussen mensen die Jood zijn of mensen die niet-Jood zijn. Ook niet-Joden worden door het geloof in Jezus Christus behouden, net als Joden. Het kan echter niet betekenen dat er helemaal geen sprake meer is van Joden en niet-Joden. Paulus zegt ook dat het niet meer van belang is of men slaaf of vrije is of dat men man of vrouw is. Ten aanzien van de weg tot zaligheid is er geen onderscheid tussen slaven en vrijen, mannen en vrouwen. Maar er natuurlijk wel nog steeds sprake van slaven en vrijen, mannen en vrouwen. Het zou absurd zijn om op grond van dit vers te beweren dat in Christus het onderscheid tussen mannen en vrouwen in het algemeen is opgeheven. Nog steeds heeft God de mens geschapen als man en vrouw. Ook worden zij beiden alleen door het geloof in Christus behouden, zij blijven volop man en vrouw. Zo blijft er ook wel degelijk onderscheid tussen Joden en niet-Joden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wendy, inderdaad, het gezin moet altijd op de eerste plaats komen (als het mogelijk is, soms zijn er situaties dat alles anders gaat). Dank je wel voor het delen van je gedachten over punt 3 en voor het aanhalen van Galaten 3:26, het is een waardevolle toevoeging aan de discussie. Bedankt voor je fijne reactie! Ik leer ervan.

    BeantwoordenVerwijderen