zaterdag 8 juli 2023

Bloeiend in Gods plan: De rol van de echtgenote ๐Ÿ’๐Ÿ™

Richt je op je rol als echtgenote
Ik las net een stukje opnieuw over hoe een Godvrezende vrouw als een prachtige bloem is die de glorie van God weerspiegelt. Het gaat allemaal om die bediening als echtgenote. Volgens Martha Peace, wordt een vrouw pas echt een schitterende weerspiegeling van God als ze zich volledig richt op haar rol als echtgenote.

Iedere bloem kan bloeien als zij door Gods hand wordt geleid. Het is de verantwoordelijkheid van een vrouw om te leren haar vertrouwen te stellen op Gods trouw en Zijn woord - om te doen wat Hij zegt. Ze kan worden wie Hij wil dat ze wordt, als ze doet wat Hij wil dat ze doet. Er is geen andere manier. Martha Peace [1]



Twintig of dertien kenmerken? ๐Ÿค”๐ŸŒผ
Martha vertelt dat God in Spreuken 31:10-31 twintig karaktereigenschappen van een Godvrezende vrouw. Daarna deelt ze een diagram met niet twintig maar dertien kenmerken. Foutje? Ik vind 13 wel genoeg hoor.

13 keer de godvrezende vrouw ๐Ÿ™๐Ÿ’ซ
  1. is te vertrouwen
  2. is vriendelijk
  3. zij vreest de Heere
  4. is gezegend door haar kinderen
  5. is zorgvuldig
  6. is geprezen (alweer)
  7. is niet bang
  8. werkt met haar handen
  9. is wijs
  10. is respectvol naar haar man
  11. is goed voor haar man
  12. is van onschatbare waarde
  13. is gul

Houd je aan de kenmerken uit Spreuken 31 ๐Ÿ™Œ✨
Iedere vrouw, die de kenmerken kent (uit Spreuken 31) en zich eraan houdt, kan een godvruchtige echtgenote worden, een Godvrezende vrouw. Haar bediening kan groeien onder de voedende hand van een trouwe en liefdevolle God. Martha citeert uit 2 Petrus 1:

Zijn goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en deugd. (2 Petrus 1:3)



Kenmerken versus realitei
t ๐Ÿ™Œ❌
De kenmerken van een Godvrezende vrouw die Martha Peace benadrukt, zijn in mijn optiek niet universeel. Dat vind ik belangrijk om te benadrukken want anders zou een deel van de getrouwde vrouwen niet als godvrezend gezien kunnen worden. Ik heb daarom moeite met deze rij van 13 eigenschappen. Ik neem ze niet klakkeloos over. Hierin neem ik wat afstand van Martha Peace. Jij?

Sommige vrouwen worden niet geprezen door hun kinderen, sommigen vrouwen zullen geen kinderen ontvangen, er zijn vrouwen die niet alleen met hun handen werken en er daarnaast ook vrouwen die angsten ervaren. 

Volgende keer: Martha's oproep tot gebed
๐Ÿ™๐Ÿ“–
Ik kan niet wachten om verder te gaan met mijn review, maar voordat ik aan hoofdstuk 2 begin, wil ik het absoluut over Martha's oproep tot gebed hebben. Wat denk jij? Als je iets oprecht meent, kun je er dan vanuit gaan dat God je gebed zal beantwoorden? Dat is wat Martha zegt.

Waarom wel: ๐Ÿค”✅ 
Waarom niet: ๐Ÿค”❌

Tot de volgende keer!

[1] Met toestemming overgenomen uit: De Godvrezende vrouw ISBN: 9789079465521

maandag 26 juni 2023

Op ontdekking met Martha Peace: vrouwelijke roeping ontrafeld?

Muurvast op pagina 22
Tot gisteren zat ik muurvast op pagina 22 van "De godvrezende vrouw", en ik moet eerlijk zeggen, Martha Peace de schuldige is! Zij zegt dat mijn man, op basis van Genesis 2:18, mijn belangrijkste bediening moet zijn. Na de Heere. Dus besloot ik Genesis 2:18 te bestuderen.


3 keer lezen over Eva 
Maar toen herinnerde ik me opeens dat ik er al over geschreven heb. Klik maar op het zonnige geel en je kunt het het fijn gaan lezen en bestuderen met de Bijbel opengeslagen bij Genesis 2:18
De grappige reactie van mijn man
Vorige schreef ik het citaat van Martha Peace op een briefje om er foto's van te maken. Toen mijn man het briefje in het voorbijgaan zag liggen, zei hij lachend: Verwacht je serieus dat ik dit van jou ga eisen? Dat zou ons geluk niet bepaald bevorderen! 

Tip: Vergroot de video anders zie je de letters niet ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ˜„  


Ontdekkingen uit de Bijbelverklaring van Matthew Henry
Inmiddels is het anderhalve week verder en las ik mooie dingen in de Bijbelverklaring van Matthew Henry. [1] Ik deel er een paar citaten uit 

  • Indien er slechts รฉรฉn mens in de wereld was, welk een droefgeestige mens zou dat moeten zijn. Volstrekt eenzaamheid zou een paradijs in een woestijn veranderen, een een paradijs in een kerkerhol.
  • God had genadig medelijden met de eenzaamheid van Adam: het is niet goed dat de mens alleen is. Er was een hogere wereld van engelen en een lagere wereld van dieren, en tussen die twee was de mens geplaatst. Omdat er geen wezens waren van zijn eigen aard, niemand waarmee hij vertrouwelijk kon omgaan, kon met recht gezegd worden dat hij alleen was. En God zei: 'Het is niet goed dat hij zo alleen blijft.' 
  • Het is niet goed dat hij zo alleen blijft. Het is niet liefelijk of behaaglijk voor hem, want de mens is een sociaal wezen.

 


  • Adam werd eerst gevormd, gevolgd door Eva. In 1 Korinthiรซrs 11:7 staat dat de vrouw de heerlijkheid van de man is. De man is het hoofd en zij is als een kroon, een kroon voor haar echtgenoot en een prachtige manifestatie van de zichtbare schepping. Terwijl de man gevormd was uit aards materiaal, was de vrouw nog verfijnder, een stap verder verwijderd van de aarde. Matthew Henry


De stem van Martha Peace: overwegingen en twijfels
Het is goed om de visie van Marta Peace te verkennen. Als ik naar Genesis 2 kijk zie ik geen directe aanwijzingen dat de vrouw ondergeschikt is aan de man of dat Adam de belangrijkste bediening was van Eva. In plaats daarvan onthult Genesis een andere waarheid: mannen en vrouwen zijn samen geroepen als rentmeesters over de aarde. ๐Ÿ‘จ Adam kon het werk best alleen af maar hij was eenzaam. In Zijn goedheid gaf God Adam zijn Ezer Kenegdo. Uniek gemaakt: een perfecte match.

20 eigenschappen van een Godvrezende vrouw
Vandaag kwam ik aan bij de 20 eigenschappen van een Godvrezende vrouw. Stel je eens voor: een prachtige bloem die straalt in het zonnetje. Nou, een Godvrezende vrouw straalt de glorie van God uit door haar houding en daden. Wat maakt haar zo bijzonder? Juist, dat vind je terug in die 20 eigenschappen genoemd in Spreuken 31

 
Zoals een prachtige bloem in het licht van de ochtendzon de glorie van Gods schepping weerspiegel, zo weerspiegelt een Godvrezende vrouw Gods glorie door haar houding en daden. Wat wordt de vrouw een heerlijk weerspiegeling van God als zij haar bediening als echtgenote ontwikkelt. Martha Peace [2]

Waarom blijf ik zo twijfelen?
Maar eh... ben ik het daar wel helemaal mee eens? Waarom blijf ik zo twijfelen. Tot snel! ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘‹

 ๐ŸŒŸ Facebook groep

Twee leuke vragen

  1. Welke eigenschappen vind jij belangrijk voor een Godvrezende vrouw om Gods glorie uit te stralen. ๐ŸŒบ๐Ÿ’ซ
  2. ๐Ÿค”๐Ÿ’ญ Ben je het eens met Martha Peace's perspectief  in het citaat onder de bloem, of heb je een andere kijk op vrouwelijke roeping?
---

[1] Matthew Henry, deel 1 van 9 uit vierde druk 1985, pagina 20 en 21.
[2] Met toestemming overgenomen uit: De Godvrezende vrouw ISBN: 9789079465521, pagina 25

donderdag 8 juni 2023

Hoe Martha Peace een godvrezende vrouw werd

Vandaag deel ik het inspirerende verhaal van Martha [1] over hoe zij een godvrezende vrouw is geworden. Wat me intrigeert is de gedurfde uitspraak die ze doet (blijf lezen tot het einde!). Zou deze uitspraak verband houden met het leven waaruit ze is gered? ๐Ÿค” 

Benieuwd naar het antwoord?


Een zoektocht naar voldoening
Martha dacht dat trouwen en kinderen krijgen haar gelukkig zouden maken, maar het leven bleek ingewikkelder dan verwacht. Ze stortte zich in allerlei activiteiten, maar er ontbrak altijd wel iets. Ze voelde zich ongelukkig en straalde dat naar anderen uit.

Drank & overspel
Ze probeerde de stress te ontvluchten door te feesten en te drinken, maar dit bracht haar geen voldoening. Ze veranderde van baan, verhuisde en ontdekte een onverwachte passie voor lesgeven. Maar achter haar ogenschijnlijk perfecte leven leidde ze een geheim bestaan dat bestond uit drankmisbruik en overspel.

Van droomhuis naar nachtmerrie
De verbouwing van hun droomhuis werd een nachtmerrie door een oplichter. Haar huwelijk begon scheuren te vertonen. Het lukte haar niet om te breken met wie ze was geworden. Angst sloop haar leven binnen en op den duur leefde ze van de ene paniek aanval in de andere.  Alcohol hielp niet meer om de emotionele pijn te verzachten. Hoe zou ze ooit kunnen ontspannen uit de greep van paniek en depressie? Ze dacht na over suicide maar angst voor de hel weerhield haar ervan. 


Bijbel lezen
Op een avond, terwijl ze Johannes 14 las, stuitte ze op de woorden van Jezus: "En wat je ook zult vragen in mijn naam, dat zal Ik doen..." Ze schudde ze ongelovig haar hoofd en zei: "... dat is niet waar!" Ze had Jezus al zo vaak gesmeekt om haar angst weg te nemen en haar huwelijk te redden; Hij had het niet gedaan.

God is "real"
Ze las daarna het vers in de context: "En wat je ook zult vragen in mijn naam, dat zal ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht." Plotsteling begon er iets te veranderen vanbinnen.

Citaat uit video:

Op dat moment begreep ik echt niet wat er met me gebeurde. Maar God opende mijn hart, zodat ik mijn zonden zag en dat was schokkend. Ik had het nog nooit zoiets ervaren en begon te bidden. Ik noemde al mijn zonden รฉรฉn voor รฉรฉn op en vroeg de Heer om ze te vergeven: een lange lijst vol schandelijke dingen. Toen ik niets meer kon bedenken om te belijden, zei ik tegen Hem: "Nu begrijp ik dat U "real" bent, dat Uw woord waar is en nu vraag ik U: neem alstublieft mijn angst weg." Ik aarzelde even, want als Hij dat niet zou doen, wist ik dat ik snel in een psychiatrische instelling zou belanden. Toen ging ging ik weer door met mijn gebed en zei: "Of U dat nou doet of niet, U beslist hoe ik mijn leven mag gebruiken om U het meest te verheerlijken. In Jezus naam bid ik dit, amen.

Een nieuwe Martha
Ze sloot haar Bijbel en viel doodmoe is slaap. De volgende ochtend werd ze wakker met een gevoel van vrede en besefte ze dat haar leven nooit meer hetzelfde zou zijn. Eindelijk had ze gevonden waar ze wanhopig naar op zoek was: Jezus Christus als de centrale leidinggevende in haar leven. Ze werd een "nieuwe" Martha!
 



Mijn leven is enorm veranderd door wat ik door de jaren heen geleerd heb hoe je een godvruchtige vrouw kunt zijn. Ik wilde dat ik kon zeggen dat ik nu een volmaakte echtgenote ben. Dat ben ik natuurlijk niet, maar God heeft mij wel een diep verlangen gegeven om de vrouw te worden die Hij wil dat ik ben. Ook al faal ik soms, Hij is bezig om mij in die richting te boetseren.

Martha's Missie

  • God gaf haar een ๐Ÿ“– passie voor de Bijbel.
  • Ze voelde een ๐ŸŒŸ verlangen om jongere vrouwen te onderwijzen.
  • Haar missie was om hen te leren over de godvrezende vrouw ๐Ÿ™ die in de Bijbel wordt besproken.

[1] dit is samenvatting van video en wat ze zegt in hoofdstuk 1 van het boek.

----

Martha's gedurfde uitspraak
Voordat ik deze blogpost afsluit, wil ik graag de gedurfde uitspraak van Martha Peace met je delen. Laat me even citeren:

"Gods wil voor elke christelijke echtgenote is dat haar man haar belangrijkste bediening is. Na haar persoonlijke relatie met de Heere Jezus Christus is er niets wat een hogere prioriteit zou moeten krijgen. Een vrouw moet haar tijd en energie als eerste aan haar man geven, zodat hij niet aan het eind van de dag met de restjes hoeft te doen."


Maar hรฉ, waar haalt Martha deze overtuiging vandaan? ๐Ÿค” In mijn volgende blogpost ga ik dieper in op de bron van haar standpunt. Blijf mijn blog dus volgen voor een verrassend vervolg! ✨๐Ÿ“š

2 vragen bij het verhaal van Martha
  1. ๐ŸŒŸ๐Ÿ˜‡ Welk woord beschrijft Martha's transformatie van ongelukkig en gebroken naar godvrezend en waarom?
  2. ๐Ÿ‘ Wat spreekt je het meest aan in Martha's uitspraak op het eind? Of juist niet.
๐ŸŒŸ Facebook groep

woensdag 31 mei 2023

DE GODVREZENDE VROUW door Martha Peace - inleiding

Afbeelding van de inleiding van mijn review van het boek 'De Godvrezende Vrouw' door Martha Peace."

Tweede kans voor DE GODVREZENDE VROUW 
Ik heb besloten om een blogserie te wijden aan het boek "De Godvrezende Vrouw". Dit boek stond me jaren geleden behoorlijk tegen. Ik ruilde het in voor een dikke trilogie van Francine Rivers. Maar onlangs las ik zowel positieve als negatieve reviews en werd mijn nieuwsgierigheid getriggerd. Dus, ik dacht bij mezelf: ik geef dit boek een tweede kans!

Grapjes en voorzichtige conclusie
Bij het eerste hoofdstuk van "De Godvrezende Vrouw" liep ik vast dus besloot ik de hulp van mijn man in te schakelen. Samen probeerden we het hoofdstuk te doorgronden. Eerlijk gezegd leverde het vooral grapjes op. In รฉรฉn van mijn volgende blogberichten zal ik er dieper op in gaan. 


Duimpjes omlaag of toch niet?
Op mijn WhatsApp status deelde bovenstaande foto van het boek - met duimpjes omlaag - en tot mijn verrassing reageerde M. met: "Die linkse heb ik ook. Vond het een heel fijn boek, hoewel het al jรกren geleden is dat ik het las." Dat zette me aan het denken. Wat was er voor haar zo fijn aan? En waarom kon ik het destijds niet waarderen?

Blogserie
Dus hier ben ik, klaar om het boek opnieuw te ontdekken en mijn gedachten erover te delen in een blogserie.

Afbeelding boe en bijbel bij de inleiding van mijn review van het boek 'De Godvrezende Vrouw' door Martha Peace

Ga mee op reis
Ben je nieuwsgierig geworden? Houd mijn blog dan goed in de gaten of abonneer je om geen enkele update te missen. Ga mee op reis terwijl ik de hoofdstukken van DE GODVREZENDE VROUW รฉรฉn voor รฉรฉn naast Gods Woord leg. 

๐Ÿ“š๐Ÿ‘ฉ‍๐Ÿ’ผ Heb je dit boek ooit gelezen?
๐Ÿค” Wat sprak je aan in dat boek en wat stootte je juist af? 
๐ŸŒŸ Facebook groep

zaterdag 27 mei 2023

Wat is er mis met het Bijbelse Patriarchaat?


Het bijbelse patriarchaat: Ouderwetse opvatting?
Het bijbelse patriarchaat is een beweging binnen het christendom die een traditionele interpretatie heeft van de rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Volgens deze visie zijn mannen door God zijn aangewezen als leiders en hoofden van het gezin, terwijl vrouwen ondergeschikt aan mannen zijn. Ze geloven dat mannen verantwoordelijk zijn voor het leiden en beschermen van het gezin, terwijl vrouwen zich bezighouden met huishoudelijke taken en de opvoeding van kinderen.

Kritiek op het patriarchaat: Beperkend en niet Bijbels
Het bijbelse patriarchaat komt vooral voor bij christelijke homeschoolers en in bepaalde kerken. Er klinkt regelmatig kritiek op deze beweging. Sommige mensen vinden het schadelijk en gevaarlijk voor vrouwen, omdat het hun vrijheid en kansen beperkt. Anderen zeggen dat het bijbelse patriarchaat op die manier niet in de Bijbel voorkomt en dat het een karikatuur is van wat God graag zou willen zien.

Een voorbeeld van wat zij leren:
  • Volgens de Bijbel is de vrouw geschapen als een helper voor haar man, om kinderen te dragen en voor het huishouden te zorgen. Haar belangrijkste rol is om het huis te beheren en haar man bij te staan. Maar dat betekent niet dat ze beperkt is tot alleen het huishouden. Ze kan ook actief zijn op de markt en in de bredere gemeenschap, altijd als vertegenwoordiger en helper van haar man. (Genesis 2:18 en verder, Spreuken 31:10-31, Titus 2:4-5)
  • Hoewel ongetrouwde vrouwen misschien meer vrijheid hebben, is het in principe de bedoeling dat vrouwen een huishoudelijke rol hebben. Het wordt niet als geschikt beschouwd voor vrouwen om te werken in dezelfde functies als mannen in openbare domeinen zoals industrie, handel, overheid en het leger.

Dit komt naar voren in de blog: The Transformed Wife van Lori Alexander


Waar komt het vandaan: Victoriaanse invloeden
De discussie over de rollen van mannen en vrouwen in huiselijke en publieke sferen komt niet uit de Bijbel, maar uit de seculiere cultuur. Het idee dat mannen en vrouwen aparte sferen innemen, is ontstaan bij de oude Grieken en Aristoteles, maar werd populair tijdens de industriรซle revolutie en het Victoriaanse tijdperk. Volgens dit idee zijn mannen actief in de publieke sfeer, zoals de overheid en het bedrijfsleven, terwijl vrouwen zich bezighouden met de huiselijke taken van opvoeding, huishouden en onderwijs. Het Victoriaanse gedicht "The Angel in the House" illustreerde het ideale beeld van een Victoriaanse vrouw, vroom en onderdanig, en later werd deze figuur "de engel in het huis" genoemd.

Man must be pleased; but him to please
 Is woman's pleasure; down the gulf
 Of his condoled necessities 
She casts her best, she flings herself. 
How often flings for nought, and yokes
 Her heart to an icicle or whim,
 Whose each impatient word provokes
 Another, not from her, but him; 
While she, too gentle even to force 
His penitence by kind replies, 
Waits by, expecting his remorse, 
With pardon in her pitying eyes; 
And if he once, by shame oppress'd, 
A comfortable word confers,
 She leans and weeps against his breast, 
And seems to think the sin was hers;

Dit idee heeft dus vrijwel niets te maken met wat de Bijbel zegt. Het concept dat vrouwen van nature inferieur zijn aan mannen, komt van Aristoteles en werd later overgenomen in het Victoriaanse tijdperk รจn dus het moderne bijbelse patriarchaat. Het staat echter niet in lijn met het beeld dat de Bijbel schetst: dat  mannen en vrouwen allebei door God zijn geschapen naar Zijn beeld en gelijk zijn in Zijn ogen. Zelfs komt het niet overeen met de beschrijving van de deugdzame vrouw in Spreuken 31 (als je persรฉ hierin de rol van de vrouw zou willen zien). 

Vrouwen als minderwaardig: Schadelijke gevolgen
Het onderliggende beeld van vrouwen als inferieur (ondergeschikt, minder) speelt zich af op zeer destructieve manieren. In het bijbelse patriarchaat krijgen mannen daardoor een vrijbrief om vrouwen te domineren en te regeren op een betuttelende manier (soms ook  hardhandige). Het bijbelse patriarchaat, stelt dat vrouwen vatbaar zijn voor rebellie en tot onderwerping moeten worden geleid. Hierdoor ontstaat er vaak een vader - kind verhouding in plaats van een man - vrouw verhouding


Verschil tussen bijbels patriarchaat en complementarisme
Nu zal ik de eerste zijn om te zeggen dat ik net als alle andere dochters van Eva NIET met zonde worstel en dat het soms een uitdaging is om me aan het leiderschap van mijn man te "onderwerpen". Evenzo worstelt mijn man met zonde zoals alle andere zonen van Adam, en opofferend van mij houden is een uitdaging voor hem. Maar hier gaat het Bijbelse patriarchaat eigenlijk niet over.

Een groot verschil tussen het bijbelse patriarchaat en het complementarisme (een andere conservatieve interpretatie van de genderrollen binnen het christendom)



Gezond complentarisme
Gezond Complementarisme daarentegen, stelt dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn in Gods ogen, maar dat ze verschillende rollen hebben in het gezin en de kerk.

Discussies binnen het patriarchaat
Binnen het bijbelse patriarchaat zelf is er ook regelmatig discussie over de vraag of vrouwen buitenshuis mogen werken of leidinggevende posities mogen bekleden. Sommigen stellen dat vrouwen alleen thuis moeten blijven en voor de kinderen moeten zorgen, terwijl anderen vinden dat vrouwen ook buiten het huis kunnen werken, maar dan wel onder het gezag van hun man of andere mannen

Kritiek buiten het bijbels patriarchaat
Critici van het bijbelse patriarchaat vinden dat deze beweging vrouwen onderdrukt en beperkt in hun vrijheid en mogelijkheden. Ze stellen dat deze beweging leidt tot een hiรซrarchie binnen het gezin waarin de man boven de vrouw staat en dat dit schadelijk kan zijn voor zowel mannen als vrouwen. Ook wordt er kritiek geuit op het feit dat het bijbelse patriarchaat zich te veel richt op traditionele genderrollen en te weinig op de unieke gaven en talenten van individuele mannen en vrouwen.

Geloof in het patriarchaat
Hoewel er dus veel kritiek is op het bijbelse patriarchaat, zijn er ook mensen die deze beweging steunen en door dik en dun geloven dat het dit enige juiste manier is om de rol van mannen en vrouwen binnen de samenleving te definiรซren. Zij zien als een manier om de traditionele waarden en normen van het gezin te beschermen en te bewaren.


Verdraaiing van de waarheid: Een overdreven reactie!
Ik zie bijbelse patriarchaat is echter een verdraaiing van de waarheid. Het is geen correctie voor het feminisme, maar eerder een cultureel bevooroordeelde overdreven reactie. In plaats van gezinnen en kerken terug te laten keren naar de Schrift, scheurt het ze uit elkaar.

Terug naar de Schrift
Als complementariรซrs moeten we niet passief blijven en toekijken hoe vrouwen op deze manier worden vernederd en soms zelfs misbruikt.


Citaat Matthew Henry
Matthew Henry gaf een prachtig beeld van de Bijbelse relatie tussen man en vrouw in zijn commentaar op Genesis. Te mooi om niet te delen:

De vrouw is gemaakt van een rib uit de zijde van Adam; niet uit zijn hoofd gemaakt om over hem te heersen, ool niet uit zijn voeten om door hem vertrapt te worden, maar uit zijn zij om aan hem gelijk te zijn, met zijn arm om beschermd te worden en dicht bij zijn hart om geliefd te zijn. Bron: Matthew Henry Commentaar op Genesis 2:22

Met toestemming overgenomen van Rachel Green Millers blog: A daughter of the Reformation

---

3 vragen over het bijbelse patriarchaat
  1. ๐Ÿ“–๐Ÿค Hoe passen je Bijbelse principes van gelijkheid en liefde toe op de rol van mannen en vrouwen? En hoe verschilt dit van het bijbelse patriarchaat?
  2. ๐Ÿ‘ฉ‍๐Ÿณ๐Ÿ‘— In hoeverre past het bijbelse patriarchaat bij de deugdzame vrouw uit Spreuken 31?
  3. ๐Ÿšซ⬇️ Welke schadelijke gevolgen ontstaan door het beeld van inferieure vrouwen in het bijbelse patriarchaat?

donderdag 13 april 2023

3 vragen over de rol van vrouwen in de theologie

In sommige christelijke kringen is er nog steeds discussie over de rol van vrouwen in de theologie ๐Ÿค” Kunnen vrouwen wel of niet openlijk schrijven en spreken over theologie schrijven ๐Ÿ“ Er zijn verschillende meningen over, van het alleen schrijven voor een vrouwelijk publiek tot het compleet verbieden van het schrijven over theologie door vrouwen.

Citaat Rachel Green Miller
Onder de foto deel ik een fragment uit hoofdstuk 13 "Prevalent Teaching on Women and Men in the Church" 


"Sommige conservatieve christenen debatteren over of vrouwen mogen bloggen en schrijven over theologie. Sommigen zeggen dat het prima is. Anderen zeggen dat het alleen gepast is als ze schrijven, bloggen voor een vrouwelijk publiek. Enkelen zeggen dat het ongepast is, omdat mannen geen theologie van vrouwen zouden moeten leren. [2]

Sommigen maken zich er ook zorgen over dat vrouwelijke bloggers en schrijvers valse leerstellingen corrigeren of aanspreken. Dat soort confrontatie wordt door sommigen gezien als strijdig met de aard van een vrouw, namelijk onderdanigheid en gehoorzaamheid, en zou vrouwen in een positie plaatsen om mannen te beoordelen of te leiden.[3]

Vrouwen die publiekelijk over theologie schrijven of spreken, vooral als het onderwerp valse leerstellingen betreft, krijgen waarschijnlijk een van deze twee reacties.
  1. "Je mag een man niet corrigeren - vooral niet een pastor / leraar die zo gerespecteerd is als X. Je bent een vrouw!"
  2. "Ik waardeer het werk dat je doet. Maar je zou dit niet moeten doen omdat je een vrouw bent.[3]
Op deze manieren worden vrouwen in de kerk buitenspel gezet. In plaats van gerespecteerd te worden om hun essentiรซle bijdragen aan het werk en leven van de kerk, worden vrouwen behandeld als onnodige accessoires of rebelse lastpakken."

 


Wat denk jij van de gedachte dat vrouwen niet over theologie mogen bloggen, schrijven of spreken? Laat het me weten in de comments! ๐Ÿ’ฌ๐Ÿ‘‡

  • Welke argumenten worden er door conservatieve christenen aangedragen om vrouwen te beperken in de theologie en waarom? Wat vind jij ervan?
  • Welke impact heeft genderdiscriminatie in de theologie op vrouwelijke theologen en schrijvers?
  • Hoe kunnen kerken zorgen voor meer gelijkheid in de theologie en de rol van vrouwen meer respecteren? Heb je wat ideeรซn, tips?
---

[1] Taken from Beyond Authority and Submission by Rachel Miller ISBN 9781629956114. Used with permission from P&R Publishing Phillipsburg N J USA www.prpbooks.com
[2] See Emilio Ramos, “Why We Do Not Allow Women Bloggers on RGM,” Red Grace Media, May 19, 2014, http://redgracemedia.com/allow-women-bloggers-rgm/.
[3] See Tim Bayly, “Rachel Miller and Valerie Hobbs: Where Is the Apostle Paul When We Need Him?” Baylyblog, September 4, 2015, http://baylyblog.com/blog/2015/09 /rachel-miller-and-valerie-hobbs-where-apostle-paul-when-we-need-him.

donderdag 6 april 2023

Vrouwen hebben een aangeboren talent voor het huishouden (ja of nee)

๐ŸŒŸ Rachel Miller Green deelde een citaat van Mary Kassian, en ik kan niet wachten om het hier op mijn blog te plaatsen! Dit citaat zette me aan het denken gezet en ik wil graag jouw mening erover horen. 

Ik sta zelf niet achter het citaat van Mary. Lees snel verder en laat me weten hoe jij erover denkt! ๐Ÿ’ญ


Citaat Maria Kassian

"De Bijbel leert dat God de vrouw schiep met een unieke vrouwelijke 'neiging' voor het huis. 'Huishouden' staat in de top tien van belangrijke dingen die oudere vrouwen aan jongeren moeten leren (Titus 2:5). De Bijbel moedigt jonge vrouwen aan om 'hun huishouden te beheren' (1 Timotheรผs 5:14). 
“Weet je wat het woord ‘huiselijk’ betekent? Het hart van huiselijkheid is een toewijding aan het huiselijk leven. Het is een hart hebben voor het huis.”
God gaf de mens een verantwoordelijkheid om te werken die uniek is voor wat het betekent om mens te zijn. Werk is fundamenteel voor mannelijkheid op een manier dat het niet fundamenteel is voor vrouwelijkheid. Begrijp me niet verkeerd. Dat wil niet zeggen dat vrouwen niet werken, of niet kunnen werken, niet willen werken, of nooit buitenshuis zouden moeten werken. Dat is onzin, en helemaal niet wat de Bijbel leert. Laten we daar duidelijk over zijn! Het betekent echter wel dat man en vrouw verschillend zijn. Als onderdeel van onze door God geschapen "bedrading" is de man verbonden met "werk" op een manier waarop de vrouw dat niet is; en de vrouw is verbonden met huis en relaties op een manier die de man niet is. Dat betekent niet dat een vrouw niet in staat is om te werken, of dat een man niet in staat is om een ​​thuis te creรซren en relaties aan te gaan, of dat ze deze dingen nooit doen. Het betekent gewoon dat God man en vrouw schiep met verschillende natuurlijke "neigingen" en verantwoordelijkheidsgebieden. De man is gemaakt met een unieke verantwoordelijkheid om te werken om voor het gezin te zorgen, en de vrouw is gemaakt met een unieke verantwoordelijkheid om te nestelen en familierelaties te koesteren.” [2]

 [2] Mary A. Kassian, True Woman 101: Divine Design: An Eight-Week Study on Biblical Womanhood


-⎻⎺⎺⎻-⎽__⎽--⎻⎺⎺⎻--⎽__⎽๐ŸŒŸ-⎻⎺⎺⎻-⎽__⎽--⎻⎺⎺⎻-



๐Ÿค”๐Ÿ“š๐Ÿ  Is het echt zo dat de Bijbel vrouwen labelt met een "typisch vrouwelijke" neiging voor het huishouden? ๐Ÿ’ญ


3 vragen waar ik een antwoord op zoek

  1. Is de rolverdeling tussen mannen en vrouwen in de Bijbel echt zo eenduidig als in dit statement wordt voorgesteld? Wat te denken van vrouwen als Deborah, Esther en Lydia, die leidinggevende rollen hadden. Ontdek wat voor belangrijke rol vrouwen in de vroege kerk  speelden in het verspreiden van het evangelie en de opbouw van de kerk.
  2. In hoeverre kan dit standpunt bijdragen aan genderongelijkheid en het beperken van de mogelijkheden van mannen en vrouwen? Zou dit niet juist kunnen leiden tot het belemmeren van de talenten en gaven die God aan elk individu heeft gegeven? Had de Engelse zendelinge Gayle M. Aylward thuis moeten blijven? Kan een vrouw ook een ander roeping hebben dat "huishoudelijk"?
  3. Is het niet belangrijker om te kijken naar de specifieke talenten en gaven van elk individu, in plaats van te focussen op genderrollen? Galaten 3:28 zegt immers: "Er is geen Jood of Griek meer, geen slaaf of vrije, geen man en vrouw: u bent allen รฉรฉn in Christus Jezus."

----

Met toestemming overgenomen van Rachel Green Millers blog: A daughter of the Reformation